تکنولوژی

با لگو، ربات بسازید

شرکت لگو محصولی تحت عنوان MindStorm دارد که یک بسته آموزشی رباتیک ارائه می‌دهد ولی شاید برای کودکان کم سن و سال چندان کارآمد نباشد. این شرکت حالا محصول جدیدی معرفی کرده که مخصوص آموزش برنامه نویسی و اصول تکنولوژی رباتیک به کودکان 7 تا 12 سال است. این محصول، Boost Creative Toolbox نام دارد و با قیمت 159.99 دلار به فروش میرسد.

Boost Kit متشکل از چندین بلوک ساختنی است که مجهز به سنسورو موتور هستند و برای ساخت اسباب بازیهای رباتیک واکنش دهنده به محرکهای مختلف، به کار می‌آیند. این ابزار، راهی ساده ، سرگرم کننده و تا حدودی مقرون به صرفه برای آموزش اصول برنامه نویسی به کودکان است.

این پکیج همراه با یک برنامه قابل دانلود عرضه می‌شود( هم برای اندروید و هم آی‌اواس)  که شامل راهنمایی استفاده از محصول و اجرای دستورات برنامه نویسی برای ساخت 5 وسیله مختلف است. داخل جعبه این محصول سه بلوک مخصوص قرار دارد که  به یک هاب قابل اتصال به بلوتوث به نام Move Hub، تعدادی سنسور ترکیبی نور و حسگر فاصله سنج  و موتور مجهز است. به علاوه 843 تکه لگو معمولی و صفحه بازی متصل به برنامه مخصوص نیز اضافه شده که کودکان با استفاده از آن می‌توانند نتایج اجرای دستورات آموزش داده شده را مشاهده کنند.

هاب Move Hub، هدایت‌گر اصلی این پکیج است که یک تکه لگوی مجهز به باتری و سنسور است و به موتور متصل می‌شود. این هاب با برقراری ارتباط با برنامه مخصوص گوشی هوشمند یا تبلت Boost، به کودک این امکان را می‌دهد تا رفتار دست ساخته خود را کنترل کند. 

این کیت همراه با برنامه خود، راهنمای ساخت 5 پروژه رباتیک متفاوت را عرضه می‌کند : ربات بانمکی به نام ورنی، یک ربات گربه به نام فرنکی، یک گیتار 4000، M.T.R4(یک روور چند منظوره)، یک وسیله نقلیه که قادر است تکه‌های کوچک لگو را جابه جا کند و یک وسیله دیگر که قادر است تکه‌های کوچک لگو را کنار یکدیگر قرار دهد. هرکدام از این ربات‌ها توانایی‌های مخصوص خود را دارند و همچنین چندین قابلیت پنهان دارند که باید توسط کودک کشف شود.

تمام تکه‌های لگو در چند کیسه پلاستیکی شماره گذاری شده قرار دارند که برای شروع اولین پروژه به کمک فرد می‌آید. اما برای شروع پروژه بعدی، باید ربات قبلی خود را از هم باز کنید که ممکن است برای برخی از کودکان چندان خوشایند نباشد. بعد از اینکه کودکان به استفاده از این محصول عادت کردند، می‌توانند از قابلیت Creative Canavas استفاده کنند که دستورالعمل ساخت لگو رباتی است که شخص می‌تواند بنا به دلخواه خود خلق کند.

بعد از بازکردن برنامه مخصوص، فیلم جالبی از یک خانواده با دو کودک نمایش داده می‌شود که در حال امتحان ربات‌های Boost خود هستند تا یک هدیه غافلگیری برای پدر خانواده تهیه کنند. در مرحله بعد نحوه سرهم بندی هاب Move و اتصال بلوتوثی آن به برنامه آموزش داده می‌شود. در صفحه اصلی این برنامه، 5 پروژه این کیت نشان داده می‌شود و همچنین نحوه ساخت یک وسیله کوچک برای معرفی Boost به افرد مبتدی نیز در صفحه اصلی وجود دارد.

وقتی که تصویر یک پروژه را انتخاب می‌کنید، آموزش مرحله به مرحله ساخت ربات مد نظر برایتان نمایش داده می‌شود و همچنین تکه‌های لگو و قطعات مورد نیاز نیز معرفی می‌شود. این دستور العمل‌ها معمولا بسیار ساده و روان هستند ولی شامل متن و صوت نیستند و تنها تصویری است.

بعد از ساخت پروژه مخصوص افراد مبتدی، فرد می‌تواند ساخت پروژه‌های اصلی را شروع کند. دنبال کردن دستورالعمل‌ها معمولا کار چندان مشکلی نیست و تنها احتیاج به کمی تمرکز دارد. بعد از اتمام ساخت ربات، می‌توانید آن را به فشار یک دگمه سبز رنگ در بالای هاب به موبایل خود متصل کنید. مرحله بعد، مرحله برنامه نویسی است. بوست کیت از یک زبان برنامه نویسی معمولی استفاده نمی‌کند و تنها از آیکون‌ها، بلوک‌ها و راهنمایی‌های تصویری برای هدایت کودک بهره می‌برد. بعد از پایان برنامه نویسی با فشار دگمه شروع، ربات آماده اجرای فرامین شماست. بد نیست بدانید که تمام اصواتی که ربات‌ها قادر به تولید آن هستند، از گوشی موبایل ( و نه ربات) خارج خواهد شد.

این محصول، نوآورانه و هوشمندانه طراحی شده و هرکدام از ربات‌ها قادر هستند طیف زیادی از فرامین را اجرا کنند. پیشنهاد می‌کنیم حتما از ابتدا، همه کارها و مراحل را منظم جلو ببرید و بلوک‌ها را منظم جداسازی کنید تا ساخت هر ربات زمان کمتری ببرد.

Lego Boost Creative Toolbox روشی جالب و جذاب برای آموزش برنامه نویسی به کودکان است و در این بین حمایت و کمک والدین نیز قطعا ضروری خواهد بود اما محصول طوری طراحی شده که برای هر سنی قابل فهم و دسترسی است. اگر کودک قبلا از محصولات دیگر لگو استفاده کرده باشد، احتمال زیاد از پس پروژه‌های این کیت نیز به خوبی بر خواهد آمد. تنها حواستان به تکه کوچک لگو باشد.

منبع : آی تی ایران

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا