تکنولوژی

اپل به قله یک تریلیون دلار ارزش رسید

همچنانکه بعد از آمارهای مالی بسیار خوب فصل دوم اپل پیش بینی می‌شد این شرکت با افزایش قیمت سهام روز پنجشنبه به دومین شرکت یک تریلیون دلاری آمریکا تبدیل شد. 

شرکت فروشنده کامپیوتر که سال ۱۹۷۶ توسط استیوجابز، رونالد وین و استیو وزنیاک در یک گاراژ در کالیفرنیا بنیان گذاشته شد حالا به رکوردی تاریخی دست یافته که ارزش این شرکت را به بالاترین ارزش یک شرکت در جهان در حال حاضر تبدیل کرده است. در سال ۱۹۰۱ شرکت فولاد آمریکا نخستین شرکتی بود که به یک تریلیون دلار ارزش رسید.

از سال ۲۰۱۱  که تیم کوک جایگزین استیو جابز شد تاکنون ارزش سهام اپل ۲۰۰۰ درصد رشد کرده است.  

هم اکنون ارزش سهام اپل یک سوم اقتصاد بریتانیا و بزرگتر از اقتصاد ترکیه و سوییس است.

شرکت PetroChina نیز با شناورسازی سهام در سال ۲۰۰۷ به ارزش یک تریلیون دلار رسید اما ارزش آن واقعی برآورد نمی‌شود چراکه فقط دو درصد از سهام این شرکت به صورت عمومی عرضه شده است.

شرکت نفت عربستان یعنی آرامکو نیز مدعی است ۲ تریلیارد دلار ارزش دارد اما هنوز سهام این شرکت به صورت عمومی عرضه نشده تا ارزش واقعی آن مشخص شود.

آنچه باعث افزایش سهام اپل شد درآمد بیش از پیش بینی تحلیل‌گران بود. 

اپل هم اکنون ۲۸۵ میلیارد دلار پول نقد دارد. سود خالص اپل در سال ۲۰۱۷ به ۴۸.۵ میلیارد دلار رسید. اپل و آمازون در حالی در این فصل مالی با رشد بسیار بالایی روبه رو شدند که فیس‌بوک دیگر شرکت مشهور حوزه تکنولوژی با افت بی سابقه قیمت سهام حدود ۱۲۰ میلیارد دلار از ارزشش کاسته شد.

آمازون دیگر شرکت بزرگی است که احتمالا آن هم به زودی یک تریلیون دلاری خواهد شد. آمازون نیز در بهترین روزهای خود قرار دارد و احتمالا به زودی یک تریلیون دلاری خواهد شد.این شرکت نیز هفته گذشته همانند اپل آمارهای خارج از انتظار از خود نشان داد. آمازون هم اکنون ۸۸۳ میلیارد دلار ارزش دارد و در پشت سر آن با فاصله اندک آلفابت ( گوگل) با ۸۴۵ میلیارد دلار ارزش ایستاده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا