تکنولوژی

گزارش مخفیانه از کارخانه آیفون

تصور کنید که ساعت 7:30 غروب سر کار می‌روید و قرار است تا 12 ساعت آینده در داخل کارخانه‌ای کار کنید که تنها وظیفه شما بستن یک پیچ به قسمت پشتی اسمارت‌فون‌ها است و این عمل را تا پایین شیفت کاری تکرار خواهید کرد.

در طول روز داخل اتاق به همراه چند کارگر دیگر به استاراحت می‌پردازید و غروب‌ها دوباره به محل کارتان بازمی‌گردید.

اینها تجربیات “Dejian Zeng” پس از 6 هفته کار تابستانی در کارخانه آیفون در نزدیکی شهر شانگهای کشور چین است. زندگی روزمره او در این 6 هفته، به زندگی صدها هزار کارگر چینی  شباهت زیادی دارد. کسانی که روز و شب خود را صرف به‌هم متصل کردن قطعات دیجیتالی مختلف می‌کند و نیازهای دنیای دیجیتالی را تامین می‌کنند.

برعکس دیگر کارگران چینی، Zeng به پول حاصل از کار در این کارخانه هیچ نیازی نداشت. او دانشجوی فارق‌التحصیل دانشگاه نیویورک است و تنها برای انجام پروژه تابستانی خود به این کارخانه آمده بود. این کارخانه که با اپل قرارداد بسته، پگاترون (Pegatron) نام دارد.

این دانشجو 6 هفته از تابستان 2016 را در این کارخانه که در حومه شانگهای قرار دارد، گذرانده و در مصاحبه‌ای تجربیات خود را شرح داده است از جمله اینکه 450 دلار بابت یک ماه کار دریافت کرده و یا اینکه اغلب کارگران شاغل در این کارخانه بضاعت مالی خرید آیفون را ندارند. 

اپل نیز همانند بسیاری از شرکت‌ها، تقریبا تمامی دستگاه‌های خود را در کشور چین تولید و بسته‌بندی می‌کند. اپل با عقد قرارداد با کمپانی‌های چینی مانند شرکت پگاترون ، تولید آیفون را در چین انجام می‌دهد.

به تازگی این جریان به یکی از مشکلات سیاسی در ایالات متحده تبدیل شده است. ترامپ اخیرا از شرکت اپل خواسته که تولید آیفون را به خاک ایالات متحده منتقل کند تا از این طریق موقعیت‌های شغلی از دست رفته را به آمریکا بازگرداند.

در ضمن، تولید محصولات اپل در خارج از آمریکا یکی از موارد مورد اعتراض گروه‌های مختلف بوده که همواره اعتراض و مخالفت خود را به ساعات کاری بالای کارگران ودستمزد کم آنها نشان داده‌اند.

برای مشاهده وضعیت این کارخانه‌ها و کارگران آنها، Zeng تابستان گذشته و با یک هویت ساختگی به کارخانه پگاترون رفت. البته قبل از آن نیز گزارشهایی در رسانه‌ها درباره  شرایط کار در کارخانه تولید آیفون منتشر شده بود. در سال 2014، بی‌بی‌سی و Bloomberg پس از مشاهدات مخفیانه خود از این کارخانه ادعا کردند که اپل از نیروهای کاری خود بیش از ساعات کاری مجاز استفاده می‌کند. این همان چیزی است که Zeng نیز بر آن صحه می‌گذارد.

سخنگوی اپل در مصاحبه اخیر خود اعلام کرده که تمامی کارکنان حاضر در شرکت‌های سازنده گوشی‌های آیفون، بر روی سطح زمین کار می‌کنند و هیچ کارگری در زیرزمین کار نمی‌کند.

او در ادامه گفت: “در 16 مرحله بازرسی که از این کارخانه به انجام رسید ، بازرسان به این نتیجه رسیدند که 99 درصد کارکنان کارخانه زیر 60 ساعت در هفته کار می‌کنند و میانگین ساعات کاری هفتگی آنها حدود 43 ساعت است. در 5 سال گذشته هم حقوق هفتگی کارکنان این کارخانه بیش از 50 درصد افزایش داشته است و مبلغ دریافتی کارگران شرکت پگاترون بیش از میانگین دریافتی کارگران در شهر شانگهای است.” شرکت پگاترون هیچ نظری در اینباره اعلام نکرد.

  Zeng در این گفت و گو درباره مشاهدات و تجربیات خود از کارخانه پگاترون را شرح داده که خواندن آن تصویر بهتری از پشت صحنه تولید آیفون پیش روی ما قرار می‌دهد. 

وظیفه شما در این کارخانه چه بود؟

من در بخش نصب پایانی قطعات (FATP) کار می‌کردم. در این بخش من دو مسئولیت را بر عهده داشتم، ابتدا اسپیکر آیفون را به شاسی پشتی گوشی متصل می‌کردم و سپس یک پیچ روی آن می‌بستم. این تمام وظیفه‌ی من در طول ساعات کاری بود که در ظاهر بسیار ساده به نظر می‌رسد اما باید آن را دوباره و دوباره تا پایان روز تکرار کنید.

 

تصویری از کلاس آموزشی در کارخانه که کارگران با شرایط کاری و مقررات امنیتی آن آشنا می‌شوند

محل خواب شما کجا بود؟

من در یک اتاق به همراه 8 نفر دیگر زندگی می‌کردم. مکان خوابگاه از کارخانه حدود 10 دقیقه فاصله داشت بنابراین برای رفتن به آنجا یک اتوبوس تدارک دیده بودند. من در شیفت شب کار می‌کردم و ساعت 6 یا 6:30 غروب از خواب بیدار می‌شدم. شیفت من ساعت 7:30 شروع می‌شد، من هم ساعت 7 سوار اتوبوس می‌شدم و حدود یک ربع بعد به آنجا می‌رسیدم.

بعد از 2 ساعت کار حدود 10 دقیقه استراحت به کارگران داده می‌شود و بسیاری از کارگران این 10 دقیقه را صرف خوابیدن می‌کنند. اگر بخواهید یک نوشیدنی بخورید یا از سرویس بهداشتی استفاده کنید، باید یک مسیر طولانی را طی کنید تا به انجا برسید.  در این 10 دقیقه تنها یک کار می‌توان انجام داد و انجام 2 کار غیر ممکن است.

پس از شروع مجدد کار و پس از دو ساعت، اینبار 50 دقیقه زمان استراحت و صرف ناهار به کارگران داده می‌شود. غذاها عموما از چند نوع سبزی یک تکه گوشت و برنج تشکیل می‌شوند. گاهی اوقات چند نوع میوه هم در کنار غذا به کارگران داده می‌شود. تمام کارکنان و پرسنل کارخانه غذای خود را در این سالن غذاخوری صرف می‌کنند. اگر غذایمان را زودتر از 50 دقیقه صرف کنیم می‌توانیم باقیمانده وقتمان را بخوابیم. البته به‌صورت نشسته. اگر کادر شرکت کسی را در حالت درازکش ببینند، آی‌دی او را یادداشت کرده و به مدیر او گزارش می‌دهند، سپس مدیر شدیدا از او عصبانی می‌شود و در صورت تکرار این عمل، کارگر با جریمه نقدی روبرو می‌شود.

پس از صرف غذا هم دو نوبت دوساعته دیگر کار می‌کنیم که بین آن یک وقفه‌ی 10 دقیقه‌ای وجود دارد. پس از اتمام هشت ساعت کار، اگر به کار اضافه بر سازمان نیاز باشد، باید باز هم بمانبم و کار کنیم، اگر نیازی نباشد همگی مرخص می‌شوند. مقدار ساعات اضافه کاری به روزهای هفته بستگی دارد. روزهای جمعه تنها 2 ساعت اضافه کاری داریم اما بین روزهای دوشنبه تا پنج‌شنبه، ساعات اضافه کاری حدود 2.5 ساعت خواهد بود. مقدار ساعاتی که یک گارگر در کارخانه می‌گذراند، با احتساب ساعات استراحت و ناهار حدود 12 ساعت می‌شود.

پس از اتمام کار چه کار می‌کردید؟

بعضی به کافی نت می‌رفتند بعضی دیگر هم بازیهای کامپیوتری انجام می‌دادند. من معمولا با گوشی‌ خودم را سرگرم اینترنت می‌کردم.

آیا کارگران می‌دانند که در حال نصب قطعات گوشی چه شرکتی هستند؟

بله همه می‌دانند. حتی می‌توانند مدل کوشی را هم تشخیص بدهند. همه از این مسئله کاملا اگاه هستند. زمانی هم که بر روی یک آیفون جدید که هنوز به بازار نیامده کار می‌کنیم، تدابیر امنیتی و نظارتی افزایش پیدا می‌کنند.

آیا در بحث اضافه کاری و پرداخت آن مشکلی نداشتید؟ آیا برایتان سخت نبود؟

به نظرم اپل در این بخش طبق قوانین عمل می‌کند. اپل برای اضافه کاری 1.5 برابر حقوق عادی را به کارگران پرداخت می‌کند و این مبلغ در روزهای شنبه دوبرابر می‌شود. از نظر من، مشکل اضافه کاری در این کارخانه، اجباری بودن آن است. اضافه کاری در ظاهر اجباری نیست اما وقتی برای انجام ندادن اضافه کاری درخواست می‌کنید، آنها با تو مخالفت می‌کنند و عملا مجبور به ماندن و انجام ساعات اضافه کاری می‌شوی. به نظر من مشکل اصلی در این بخش است.

منظورتان از اضافه کاری، بیش از 60 ساعت در هفته است؟

منظورم بیش از 8 ساعت در روز است. در ضمن مدتی که من در آنجا کار می‌کردم خوشبختانه فصل پر کاری شرکت اپل نبود. یکی از دوستانم که هنوز در آنجا مشغول به کار است می‌گفت، پس از آغاز تولید انبوه آیفون 7، حدود 11 روز بی وقفه (بدون تعطیلی روز یکشنبه) کار کرده‌ است. فکر می‌کنم سیاست‌های شرکت در فصل‌های متفاوت تغییر می‌کند. از نظر من کارگران به اندازه کافی زمان برای استراحت و انجام کارهای شخصی ندارند.

تو 6 هفته در آنجا کار کردی، چقدر حقوق گرفتی؟

اولین حقوقی که برای یک ماه کار در آنجا گرفتم حدود 3100 یوان بود که معادل 450 دلار آمریکا می‌شود. البته این مبلغ از جمع حقوق پایه و حقوق اضافه کاری به دست می‌آمد. حقوق پایه‌ای که شرکت پرداخت می‌کند بر اساس حداقل حقوق مصوب توسط دولت شانگهای در نظر گرفته شده است.

آیا انتقال خط تولید آیفون به آمریکا امکان پذیر است؟

فکر نمی‌کنم. چون کارگران چینی در اینجا ماهیانه حدود 400 دلار حقوق می‌گیرند و این مقدار حقوق در آمریکا غیر قابل تصور است. در نتیجه اگر تولید چنین محصولاتی به آمریکا منتقل شوند، مطمئنا خیلی از بخش‌ها از طریق ماشین‌ها کنترل می‌شوند و انسان‌ها در انجام آنها دخالتی نخواهند داشت، و در نتیجه موقعیت‌های شغلی زیادی هم به وجود نخواهد آمد.

مرتبط : 

دیداری از رازآلودترین کارخانه تولید آیفون در جهان 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

‫16 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا