تکنولوژی

چند ایراد اساسی کارآفرینان

 در مراسم stars ( یک برنامه بین المللی کار آفرینی ) اخیر به عنوان عضوی از پانل شرکت داشتم.

 یکی از سوالات این بود که به نظر شما یکی از گلوگاههای کارآفرینی در ایران چیست؟ که جواب من این بود که بسیاری از کار آفرینان به خاطر عدم تجربه کافی بسیار غیر حرفه ای و نا پخته هستند . که ادامه دادم که یکی از این رفتارهای غیر حرفه ای مسلط نبودن روی موضوعی است که روی آن مشغول کار هستند.

اگر بخواهم مقدار عمیق تر شوم، بسیاری از کار آفرینان سعی در ارائه موضوعاتی هستند که قبلا ارائه شده است. خوب تا اینجا کار ایرادی نیست، ولی وقتی کار آفرینی ایده ای را که قبلا چندین مرتبه در نشست های مختلف را که ارائه شده است را بررسی نکرده و همان ایرادات را مجددا تکرار می کند این نشانه غیر حرفه ای بودن است. وظیفه کارافرین صیقل و بهبود است. از کار افرین انتظار میرود که تا حد ممکن ایده های مطرح در ان حوزه را بررسی کرده باشد. 

ضمنا یکی از دیگر نکاتی که کار آفرینان باید تسلط داشته باشند توانایی ارائه و توضیح کامل ایده خود است. حتی اگر جواب سوالی را نمیدانند، بیان این نکته که ” به این مساله فکر نکرده بودم، بررسی می کنم و جواب می دهم ” نشان پختگی کار آفرین است.

اگر بخواهم که 5 نکته از را از یک کار آفرین از همین امروز باید روی آن کار کند رابیان کنم به شرح زیر خواهد بود:

1. تسلط نداشتن روی موضوعات در حال بررسی و از آن بدتر توهم تسلط  روی آن موضوع است. کار آفرینان به گمان اینکه یک ایده موفق خارجی را کپی میکنیم و حتما موفق می شویم ممکن است روی ایده کار کند بدون آنکه بداند ارزش های ایده از کجا می آید، یا بازیگران و رقبا چه کسانی هستند، و نداشتن تصویر بزرگ از کل ایده و مشکلات آن.

2. توهم داشتن ایده ناب و عدم توجه به سرمایه گذاران. بسیاری از کار آفرینان نگاهی نا مناسب به سرمایه گذاران دارند. آنها به سرمایه گذاران به چشم ماشین خودپرداز نگاه میکنند و ممکن است درک این نکته را نداشته باشند که سرمایه گذاران با خودشان تجربه قابل توجهی می آورند و گوش دادن به آن می تواند به کار آفرین کمک بسیار کند. در ادامه باید گفت که یکی از راههای ایجاد رابطه موثر باسرمایه گذاران ارائه گزارش‌های منظم، دقیق ، بدون ایرادات دیکته ای و سهوی است.

3. یک نکته بسیار مهم روابط عمومی شخصی و حرفه ای خوب است. نه تنها یک کارآفرین باید روابط شخصی خوبی داشته باشد، بلکه باید بتواند از مشاوران (روابط عمومی) درست استفاده کرده و پیام خودرا در ابعاد بزرگ تر به اطلاع عموم برساند.زیرا مردم تا وقتی نشنوند نمی خرند.

3-عدم اشنایی با مفاهیم حسابداری. یکی از اولین قدمهای کارآفرین استخدام یک حسابدار است. متاسفانه نگهداری حسابها نیاز به تخصص دارد و نداشتن مشاوره لازم بعدها مشکل ایجاد میکند.

4-و در ادامه مطلب بالا داشتن مشاوره حقوقی بسیار ضروری است. قانون تجارت ایران، بیمه و مالیات و و و پیچیدگیهای خود را دارند. درست است که در طول زمان بسیار از ابهامات رفع میشوند ولی ایرادات کوچک میتوانند مشکلات بزرگی ایجاد کنند. 

5-عدم توجه لازم به مشتری قطعا کارافرین را با مشکل مواجه خواهد کرد. اگر بخواهم بطور خلاصه بیان کنم عاشق مشتری شوید نه محصول خود. 

بسیاری از مطالب عنوان نشده است ولی این چند نکته از نظر کن بسیار مهم هستند.

رامین کمیلیان را در تلگرام دنبال کنید:‌

T.me/komeiliannotes

[email protected]

دیگر یادداشت‌های کمیلیان را در آی تی ایران بخوانید.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا