تکنولوژی

پهپاد مویک ایر

شرکت DJI تازه‌ترین پهپاد خود را با عنوان مویک ایر (Mavic Air) معرفی کرد.

مویک ایر با قیمت ۷۹۹ دلار تقریبا محصولی بین مویک پرو ( ۹۹۹ دلار )  و اسپارک ( ۳۹۹ دلار )  است و در عین حال دارای مشخصاتی چون فیلمبرداری 4K ، گیمبال  سه محوره، ۲۱ دقیقه زمان پرواز، امکان کنترل با حرکات دست،‌ امکان ایجاد عکس پانوراما ۳۲ مگاپیکسلی و … است.

مویک ایر در واقع نسل جدید یکی از موفق‌ترین پهپادهای جهان یعنی مویک پرو است .  تقریبا هوشمند‌ترین و امن‌ترین پهپاد شرکت DJi است و در سه رنگ عرضه میشود.

 عرضه مویک ایر آن از ۸ بهمن انجام خواهد شد.

مویک ایر می‌تواند عکسهای پانورامای ۳۲ مگاپیکسلی افقی یا عمودی یا به صورت ۱۸۰ درجه تهیه کند. دوربین این پهپاد در کمتر از ۸ ثانیه با ترکیب ۲۵ عکس می‌تواند عکس پانوراما ایجاد کند. مویک ایر این سرعت پردازش تصویر را در ویدیو هم داراست به طوری که می‌تواند تصاویر 4K با ۳۰ فریم برثانیه ضبط کند. سرعت ذخیره سازی تصاویر با کیفیت UHD توسط این پهپاد ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است. مویک ایر همچنین می‌تواند با نرخ تصویربرداری ۱۲۰ فریم بر ثانیه  ویدیوی اسلوموشن با کیفیت ۱۰۸۰ تولید کند. 

همچنین دوربین این پهپاد از الگوریتم تصویری جدید HDR پشتیبانی می‌کند که به شکل هوشمند بهبودهای قابل توجهی در تصاویر ایجاد می‌کند.

مویک ایر هرچند از کارت حافظه میکرو اس دی  ( MicroSD ) پشتیبانی می‌کند اما یک حافظه داخلی ۸ گیگابایتی هم دارد که به خصوص برای زمانی که کارت حافظه خود را فراموش کرده‌اید و یا فضای آن پرشده بسیار موثر است. همچون مویک پرو ، مویک ایر هم قابلیت جمع شدن باله‌ها را دارد و از این جهت برای حمل ونقل بسیار ایده‌ال است. 

حتی کنترلر این دستگاه هم قابلیت جمع شدن برای حمل ونقل راحت تر را دارد و همچنین استیک‌های روی کنترلر هم قابلیت جداشوندگی دارند. 

از نظر نرم افزاری این پهپاد بهبودهای بسیار جالبی پیدا کرده از جمله حالت دنبال کردن سوژه ( Active Track) امکان انتخاب ۱۶ سوژه در حالت حرکت را دارد و می‌توان سوژه‌های در حال دویدن، دوچرخه سواری کردن یا جست و خیز کردن را انتخاب کرد و سپس پهپاد به طور خودکار آنها را دنبال می‌کند.

مودهای تصویری 

مویک ایر دارای شش قابلیت‌ تصویربرداری از پیش تعریف شده‌ جذاب است که عبارتند از :  Rocket Dronie, Circle, Helix, Asteroid, Boomerang. با استفاده از هرکدام از این مودهای تصویری پهپاد حرکتی را در اطراف شما انجام داده که منجر به تصویرو یا افکت تصویری جالبی می شود. در واقع این مودهای تصویری شما را در هنگام فیلمبرداری از یک سوژه از ترکیب‌بندی و تعیین مسیر حرکتی پهپاد بی نیاز می‌کند. در مود تصویری Asteroid افکت تصویری خاصی خلق می‌شود که شبیه کره زمین است که برای ابتدا یا انتهای یک حرکت بالا به پایین یا برعکس جلوه تصویری جالبی ایجاد می کند. 

سیستم هوشمند پرواز خودکار FlightAutonomy 2.0

مویک ایر یکی از پیشرفته‌ترین پهپادها از نظر هوشمندی پرواز است این پهپاد تکنولوژی‌های متعدد پروازی را پشتیبانی می‌کند از جمله  FlightAutonomy 2.0 که ترکیبی از پردازش تصاویر دوربین، سنسورهای دوگانه جلویی، عقبی و زیرین، سیستم اینفرارد که زیر دستگاه قرار دارد، IMU و گروهی از پردازشگرهای کامپیوتری که باعث می‌شوند این پهپاد یکی از امن‌ترین پهپادها در هنگام پرواز باشد و در آسمان از ثبات پروازی بالایی برخوردار شود. این پهپاد به خوبی می‌تواند از محیط‌های با مانع زیاد عبور کند. 

پرواز امن در محیط‌های داخلی

مویک ایر با ترکیب تکنولوژی VIO و الگوریتم جدید تعیین موقعیت دوگانه خود امکان ثبات پروازی بالایی را در محیط‌های مسقف فراهم می‌کند. این اشکالی بود که پیش از این بسیاری از پهپادهای قبلی داشتند چراکه در هنگام عدم اتصال به ماهواره  کنترل آن‌ها در محیط‌های مسقف دشوار یا با خطراتی همراه بود. تکنولوژی VIO یا  Visual Internal Odometry با محاسبه سرعت و ارتفاع پرنده به صورت لحظه ای موقعیت آن را مشخص می‌کند. این کار با استفاده از دوربین‌های دوگانه زیرین دستگاه انجام می‌شود که با هر سرعتی قادر به این عملیات تعیین موقعیت هستند. این دوربین‌ها و به طور کلی این سیستم قادر به تعیین موقعیت در فاصله نیم‌متری تا ۳۰ متری زمین هستند. 

پردازش تصویر از ۷ دوربین جلویی، عقبی و زیرین این پهپاد در کنار سنسورهای اینفرارد و IMU  این پهپاد در هنگام پرواز یک نقشه سه بعدی از اطراف خود تهیه می‌کند که باعث امنیت پرواز می‌شود. 

با استفاده از سیستم پیشرفته کمک راهبری  (APAS) پهپاد مویک ایر قادر است که به خوبی راه خود را در میان موانع مختلف بیابد و خلبان پهپاد با توجه به دوربین‌های پشتی در هنگام بازگشت به سمت عقب نیز نگران برخورد نباشد. 

نشانه گذاری بازگشت به خانه

سیستم بازگشت به خانه  (RTH) یکی از جذاب‌ترین امکانات پهپادهای DJI است در سیستم فعلی که روی پهپادهای قدیمی‌تر به کار رفته با فشاردادن دگمه بازگشت به خانه یا با قطع سیگنال پهپاد با ارتفاع گرفتن به سمت نقطه اولیه پرواز می‌کند  و در همان نقطه فرود می‌آید. در مویک ایر این سیستم پیشرفته‌تر شده چراکه این پهپاد قادر به ذخیره مسیر پرواز و بازگشت دقیق از همان مسیر به سمت نقطه پرواز است. 

میزان زمان پرواز در مویک ایر ۲۱ دقیقه است. حداکثر سرعت آن در حالت اسپرت به ۶۸.۴ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. سیستم جدید انتقال تصویر وای‌فای در مویک ایر از دو باند فرکانس ۲.۴ و ۵.۸ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و قادر به ارسال تصاویر ویدیویی با کیفیت ۷۲۰p تا حداکثر ۴ کیلومتر است. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا