تکنولوژی

پدر اینترنت و پروژه اینترنت مردم محور

“وینت سرف” (Vint Cerf) با عنوان‌های بسیار زیادی شناخته می‌شود. او یکی از قدیمی‌ترین اعضای انجمن مهندسین برق و الکترونیک (IEEE)، مدیر ارشد گوگل و موسس انجمن “اینترنت مردم محور” (PCI) است. او همچنین برنده مدال ملی تکنولوژی و جایزه Turing Award بوده و حتی مدال آزادی را از دست رئیس‌جمهور آمریکا دریافت کرده است.

اما ماندگارترین عنوان او، “پدر اینترنت” است که این عنوان را با “Bob Kahn” مخترع TCP/IP شریک است.  تعریف عامیانه TCIP/IP، پروتکل ارتباطی است که اینترنت و تمام چیزهایی که به اینترنت متصل هستند را کنترل می‌کند.

این هفته وینت سرف در تگزاس حضور دارد و قرار است در مراسم SXSW از تکنولوژی جدید انجمن IEEE رونمایی کند. خوشبختانه موفق شدیم قبل از شروع این مراسم چند سوال را ازطریق ایمیل با او مطرح کنیم.

شما یک پلتفرم عظیم در گوگل دارید و برای دفاع و حمایت از تکنولوژی‌های انسان محور به سراسر دنیا سفر کرده‌اید. حال دلیل حضور شما در این مراسم چیست؟

” SXSW سابقه درخشانی در جذب افراد خلاق و متفکر از سراسر دنیا دارد و  شخصا مایلم از طریق همکاری با این افراد و از راه‌های مختلف، دنیای اینترنت را قابل دسترس‌تر، کاربردی‌تر و گسترده‌تر از گذشته به مردم دنیا ارائه کنم.”

ماموریت اصلی پروژه «اینترنت مردم محور» چیست؟

تیم «اینترنت مردم محور» متعهد شده با کمک به موسسات سرمایه‌گذاری زیرساخت و سازمان‌هایی مانند بانک جهانی، پروژه‌های  اینترنتی زیرساخت را ارزیابی، سازمان‌دهی و اجرا کند. تیم اینترنت مردم محور ابزارهای بومی، پایداری و مقرون به صرفه بودن را به عنوان ویژگی‌های کلیدی در گسترش مفید اینترنت می‌داند. این سازمان قصد دارد با همکاری با دیگر سازمان‌ها از جمله IEEE و بانک جهانی، اقدامات جهت بهبود ابزارهای دسترسی آنلاین کاربران به اینترنت در سراسر دنیا را آسان‌تر کند.

نیمی از جمعیت جهان تا بحال به اینترنت دسترسی نداشته‌اند. مردم آمریکا درباره دسترسی آنلاین بقیه مردم دنیا به اینترنت چه چیزی را باید بفهمند؟

احتمالا مهمترین نکته، درک افراد از پایین بودن سرعت دسترسی به اینترنت در این مناطق و نیاز برنامه‌ها به استفاده از اینترنت نسل 2 و 3 است. استفاده از تلفن‌های همراه با صفحه‌نمایش و قدرت پردازش پایین برای مدت کوتاهی در این مناطق معمول خواهند بود. احتمالا به‌کارگیری اپلیکیشن‌های متصل به اینترنت در این مناطق می‌تواند چالش برانگیز باشد اما مطمئنا مزایای چشمگیری نیز به همراه خواهد داشت.

شرکت‌هایی مانند گوگل و فیسبوک هزینه‌های هنگفتی صرف متصل شدن نیمه دیگرمردم جهان به اینترنت کرده‌اند. انجام این اقدامات توسط شرکت‌های خصوصی چه پیامدها و ریسک‌هایی خواهد داشت؟

اگر اقدامات بخش خصوصی باعث محدود شدن حق‌انتخاب‌های کاربران شود، خطر اینکه عده‌ای از کاربران به تمامی خدمات اینترنت دسترسی نداشته باشند وجود خواهد داشت. برای مثال، طرح جدید گوگل در هند موجب دسترسی نامحدود مسافران در 400 ایستگاه راه‌آهن می‌شود که البته این نگرانی‌ها را نیز به همراه خواهد داشت.

یکی از تاثیرات اینترنت و خدمات آن، گسترش اتوماسیون و از بین رفتن بسیاری از مشاغل است. آیا تکنولوژی قادر به خلق موقعیت‌های شغلی جدید خواهد بود یا اینکه به نگرش جدید نسبت به مشاغل نیازمندیم؟

به زودی و با اتصال سراسری دستگاه‌ها به اینترنت شاهد خلق موقعیت‌های کاری جدید خواهیم بود. نصب، تنظیم، مدیریت و به‌روز رسانی این دستگاه‌ها به افراد ماهر نیاز دارد. پلتفرم‌های جدید نیز فرصت‌های برنامه‌نویسی جدیدی را به وجود می‌آورند. بدون شک، برخی مشاغل جایگزین می‌شوند و برای استخدام شدن در موقعیت‌های شغلی جدید به مهارت‌های جدید نیاز خواهد بود.

با نگاه به آینده، کدام تکنولوژی‌ها بیشتر از بقیه شما را نگران می‌کنند؟

نگرانی عمده من در بخش امنیت، سلامت، فضای خصوصی و حفظ اطلاعات کاربران حتی زمانی که دسترسی به اینترنت وجود ندارد، است. دنیا به جامعه‌ای آموزش‌دیده نیاز دارد که درک کاملی نسبت به شبکه و نرم‌افزار داشته باشد.

آیا حضور شما در مراسم SXSW به منزله استخدام اعضای جدید نیز خواهد بود؟ اگر پاسخ شما مثبت است، چه نوع کمک‌هایی مد نظر شما هستند و ثبت‌نام افراد در انجمن چگونه قابل انجام است؟

«اینترنت مردم محور» (PCI) علاقه‌مند به دریافت اطلاعات دسته‌اول درباره وضعیت کنونی دسترسی به اینترنت و ابزارهای دسترسی مختلف در سراسر دنیا است. علاقه‌مندان می‌توانند با ثبت‌نام در خبرنامه ما در بحث و گفتگوها حضور فعال داشته باشند.

انتظار دیدن چه نوع پنل، اسپیکر و گروه‌هایی در این مراسم را دارید؟

متاسفانه وقت من در این مراسم محدود است اما امیدوارم فرصتی داشته باشتم تا با شرکت‌کنندگانی که تصورات مشترکی در بخش اینترنت مردم محور دارند ملاقات داشته باشم.

آیا در بخش SXSW Music هم حضور خواهید داشت؟

بعید می‌دانم زمان کافی برای حضور در این بخش را داشته باشم.

 

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا