تکنولوژی

واقعیت مجازی تحت وب چیست؟

با گسترش روزافزون واقعیت مجازی تحت وب، هر روز سناریوهای جدیدی را از طریق واقعیت مجازی بر پایه مرورگزها کشف و تجربه می‌کنیم و در ابزارها و ویژگی‌های جدیدی که در کنار این پیشرفت‌ها ظهور کرده‌اند، غرق می‌شویم.

در چند سال اخیر، تکنولوژی بر پایه اینترنت مدرن تکامل بیشتری داشته است. دنیای وب وارد دوره دوم رنسانس شده که نتیجه آن رشد بی‌سابقه تجربیات‌ هوشمند است که می‌توان از آن در بسیاری از دستگاه‌های هوشمند استفاده کرد.

مرورگرها نیز بیش از گدشته در جان بخشی به این تجربیات خلاقانه روزافزون، نقش مهی ایفا می‌کنند. عده‌ی نوظهوری از برنامه‌نویسان استفاده از تکنولوژی‌های وب برای خلق سناریوهای مرتبط برای بخش‌های در حال توسعه دنیای کامپیوترها را آغاز کرده‌اند.

پلتفرم قدرتمند

تکنولوژی‌های بر پایه وب باعث بهم پیوستگی پلتفرم‌های مختلف می‌شوند و واقعیت‌مجازی تحت  وب این بهم‌پیوستگی را در دستگاه‌های واقعیت مجازی نیز گسترش می‌دهد.

فناوری‌های گرافیکی و شبکه‌ای در کامپیوترهای دسکتاپ و اسمارت‌فون‌ها رشد چشمگیری داشته‌اند و ظاهرا حالا نوبت تکنولوژی واقعیت مجازی است. در سه سال اخیر، متخصصین وب همواره  منتظر ظهور هدست‌های واقعیت‌مجازی بوده‌اند. گسترش کتابخانه‌ها، افزودن ویژگی‌های جدید به مرورگرهای وب و تعاریف کاملا جدید از کارایی‌های وبسایت‌ها منجر به ظهور پلتفرمی قدرتمند و پویا جهت استفاده در هدست‌های واقعیت مجازی شده است.

در دنیای ارتباطات کنونی، هدست‌های  واقعیت‌مجازی بر پایه مرورگرها مزیت‌های متعددی در مقایسه با مدل‌های مورد استفاده در کامپوترهای دسکتاپ یا اپلیکیشن‌های موبایل دارند. یک سری کد برنامه‌نویسی در برای مدل وب می‌تواند حجم تجهیزاتی که بر روی سرتان قرار می‌گیرد را تا حد زیادی کاهش دهد و با در نظر گرفتن ماهیت منبع باز بودن اپلیکیشن‌های تحت وب، دیگر نیازی به تایدیه اپ‌استورها جهت اجرای اپلیکیشن‌ها نخواهد بود. برنامه‌نویسان می‌توانند به راحتی از ابزارهای موجود، کتابخانه‌های الکترونیکی و دیگر امکانات در وبسایت‌های واقعیت مجازی خود استفاده کنند. به این ترتیب برنامه‌نویسان از اکوسیستم جدید که در یک دهه گذشته تکامل یافته بهره گرفته و از طرف دیگر کاربران از راحتی دسترسی به اطلاعات لذت خواهند برد.

هدست‌های واقعیت مجازی جدید

Sketchfab یک از شرکت‌هایی است که قصد دارد محتوای سه بعدی را از طریق مرورگرها به دنیای هدست‌های واقعیت مجازی بیاورد.

در روزهای آغازین برنامه‌نویسی برای هدست‌های واقعیت‌مجازی تحت وب، پشتیبانی‌ها بسیار محدود بود و برای اجرای محتوای ساخته شده برای هدست‌ها بر روی مرورگرها، بایستی از Pluginهای جدید استفاده می‌شد. برنامه نویسان برای رسیدن به نرخ فریم مناسب برای این هدست‌ها که بین 75تا 120 فریم برثانیه است، با چالش‌های بسیار بزرگی روبرو می‌شدند، علاوه بر این، نبود ابزارهای توسعه بصری خلق محتوا و محیط را برای برنامه نویسان بسیار مشکل کرده بود.

ابزارها و تکنولوژی‌ها

امروزه، خیلی از این موانع هموار شده‌اند و شرکت‌های بزرگ فعال در بخش تکنولوژی تمرکز خود را بر روی تکنولوژی واقعیت مجازی گذاشته‌اند. گوگل، مایکروسافت و موزیلا رسما اعلام کردند که در ماه‌های آینده پشتیبانی از هدست‌های واقعیت مجازی را به مرورگرهای دستکاپ خود اضافه خواهند کرد. فیسبوک نیز اجرای تصاویر و ویدیوهای 360 درجه را به وبسایت خود افزوده است. Oculus در کنفرانس توسعه‌دهندگان که اخیرا برگزار شد از هدست جدید خود با نام Carmel جهت استفاده در مرورگرها رونمایی کرد. مطمئنا در آینده نزدیک صنعت واقعیت مجازی شاهد تعامل هرچه بیشتر دنیای وب و این هدست‌ها خواهد بود.

در گذشته مرورگرها تنها قادر به اجرای سایت‌های دو بعدی و با طراحی‌های محدود بودند. پس از اینکه انقلاب اسمارت‌فون‌ها دسترسی به اطلاعات بیشتر را ممکن کرد، دنیای وب نیزشروع به پیروی از این قاعده کرد و امروزه می‌بینیم که اپلیکیشن‌های پیشرفته و هوشمند به وبسایت‌های قدرتمند امروزی راه یافته‌اند. حال با ظهور واقعیت مجازی تحت وب، وب‌سایت‌ها دیگر به یک دستگاه محدود نخواهند شد.

رابط برنامه‌نویسی واقعیت مجازی تحت وب(WebVR API)

Web API که ورژن 1.0 آن در مارس 2016 معرفی شد، رابط مختص مرورگرها محصوب می‌شود که مورد تایید انجمن جهانی وب قرار گرفته و به عنوان استاندارد جهت تعریف نحوه تعامل هدست‌های واقعیت‌مجازی با اپلیکیشن‌های تحت وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برنامه امکان ارتباط مرورگرها با سخت افزارهای واقعیت‌مجازی را فراهم می‌کند و در اسمارت‌فون‌ها قادر به خواندن اطلاعات  دستگاه و انتقال آن به اپلیکیشن‌های سه‌بعدی است.

VRDisplay

رابط برنامه‌نویسی VRDisplay در هسته‌ی مرکزی WebVR API قرار دارد و وظیفه تجزیه و تحلیل تفاوت‌ بین هدست‌های مورد استفاده در کامپیوترهای دسکتاپ، هدست‌های متصل به اسمارت‌فون‌ها و دیگر دستگاه‌های پیرامونی را بر عهده دارد و همچنین آنها را به عنوان یک واحد حقیقی به برنامه‌نویس معرفی می‌کند.

 

VRDisplay قادر است اطلاعات مرتبط با وضعیت هدست را  از طریق VRpose و در هر زمانی ارسال کند(مثلا زمانی که کاربر در حال دیدن اطراف است). این اطلاعات می‌توانند در دوربین‌های مجازی مورد استفاده قرار بگیرند.

جمع‌آوری اطلاعات صفحه نمایشگر

به دلیل تفاوت در پارامترهای تکنولوژی‌های صفحه نمایش، WebVR API رابطی را فراهم کرده که از طریق آن می‌توان اطلاعات صفحه نمایش دستگاه متصل شده را زمانی که به صفحه وب متصل می‌شود را به دست آورد و از این رو جمع‌آوری مشخصات فنی دستگاه ممکن خواهد شد. برنامه‌نویسانی که با WebVR کار می‌کنند باید از عملکرد صحبح هر دو دستگاه متصل به هم اطمینان کافی داشته باشند و تعامل بین اپلیکیشنهای مد نظرشان را با توجه به این مسئله برنامهریزی کنند.

هنگام اضافه کردن ویژگی‌هایی که توسط WebVR API پشتیبانی می‌شوند، بعضی از دستورات مختص ویژگی واقعیت مجازی بایستی جایگزین دستورات برنامه نویسی معمولی می‌شوند. مثلا به جای دستور “Window.requestAnimationFrame” از یک خط دستوری مخصوص برنامه نویسی واقعیت مجازی استفاده می‌شود. ممکن است برخی برنامه‌نویسان از فناوری‌های پیش‌بینی کننده حهت جایگزینی کدهای مورد نظر یا برای تخمین نرخ فریم اطلاعات دیتا استفاده کنند.

اطلاعات نمایشگر هدست مورد نظر از طریق ویژگی‌های VRLayer محاسبه می‌شوند و در نوارهای سمت چپ و راست صفحه نمایشگر هدست نشان داده می‌شوند و حل و بررسی اختلالات تصاویر نیز بر پایه پارامترهای هدست و از طریق همین ویژگی انجام خواهد گرفت.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا