اختصاصیبررسی

نقد و بررسی آنر 9 لایت

نام نویسنده: امیر نیری

اسمارت‌فون «آنر 9 لایت» یکی دیگر از گوشی‌های ارزان قیمت در عین حال پر کاربرد و نسبتا قدرتمندی است که توسط برند زیرشاخه کمپانی چینی هوآوی تولید شده است. با اینکه نام این اسمارت‌فون نسخه ضعیف‌تر آنر 9 را که سال گذشته معرفی شد احتمال می‌دهد، اما با بررسی این گوشی می‌بینیم که آنر 9 لایت به هوآوی P Smart و آنر 7 ایکس شباهت بیشتری دارد. این اسمارت‌فون که با قیمت 199 پوند در بریتانیا به فروش می‌رسد امیدوار است بتواند توجه علاقه‌مندان به عکاسی با بودجه کم و طرفداران اشتراک‌گذاری عکس در اینستاگرام را به‌خود جذب کند.

طراحی

آنر 9 لایت همانند آنر 7 ایکس که به تازگی معرفی شد، طوری طراحی شده که حاشیه اطراف صفحه نمایش تا حد ممکن به چشم نیاید و نمایی مشابه پرچمداران امروزه که اکثرا فاقد حاشیه هستند داشته باشد و در عین حال قیمت بسیار پایینی هم داشته باشد. آنر این نوع نگرش در طراحی را FullView نام‌گذاری کرده که اشاره به دیوایس‌های دارای ضریب صفحه نمایش بالا نسبت به بدنه هستند.

با این حال آنر 9 لایت از یک گوشی بدون حاشیه اطراف صفحه نمایش خیلی فاصله دارد. حاشیه‌های کناری صفحه نمایش هنوز به‌طور کامل حذف نشده‌اند و مثل گلکسی اس9 شرکت سامسونگ، این گوشی هم نتوانسته حاشیه بالا و پایین نمایشگر را حذف کند و نمایی مشابه آیفون 10 کمپانی اپل ارائه کند. با این حال علیرغم حاشیه سیاه‌ رنگی که بالا و پایین نمایشگر را احاطه کرده، نمایی جلویی گوشی به لطف نمایشگر 5.65 اینچی به‌کار گرفته شده، چشمگیر و قابل قبول به‌نظر می‌رسد.

همانطور که در تصاویر هم قابل مشاهده است، حاشیه پایینی نمایشگر قادر به جا دادن حسگر اثر انگشت نبوده و به‌همین دلیل این حسگر در پشت بدنه و در یک سوم بالایی نمایشگر قرار گرفته است. سیستم تشخیص اثر انگشت به کار رفته در این گوشی نوعی سیستم بیومتریک قدرتمند و قابل اعتماد است که رضایت کامل کاربر را به همراه خواهد داشت. این سیستم ابتدا در آنر 7ایکس استفاده شده بود و حالا خوشحالیم که از همین تکنولوژی قدرتمند در نسخه ارزان قیمت آنر 9 لایت هم استفاده شده است. البته نادیده گرفتن سیستم NFC در این گوشی تا حدودی باعث دلخوری ما شد.

البته دیگر بخش‌های بدنه پشتی آنر 9 لایت آنقدرها هم معقولانه طراحی نشده است. آنر برای بدنه پشتی این موبایل از یک پوشش گلس براق استفاده کرده که تمایل زیادی به جذب اثر انگشت و حتی شکستن دارد. به‌کارگیری این نوع گلس در دیگر اسمارت‌فون‌ها به‌منظور بهره‌مندی از شارژر وایرلس است و نکته عجیب اینکه چرا آنر 9 لایت در حالی که از شارژ وایرلس پشتیبانی نمی‌کند از چنین گلسی استفاده کرده است.

البته می‌توان استفاده از این گلس را به تمرکز آنر 9 لایت روی عکاسی و تصاویر ربط داد. برای مثال استفاده از این گلس براق می‌تواند به علاقه‌مندان به عکاسی در حالت پرتره کمک کند که چهره خودشان در گلس پشتی این دستگاه ببینند و بهترین عکس پرتره ممکن را ثبت کنند. این منطقی‌ترین دلیل استفاده از این گلس روی بدنه پشتی آنر 9 لایت می‌تواند باشد.

در کل آنر 9 لایت منحصر به‌فرد طراحی شده و ظاهر گوشی در مقابل مبلغی که برایش پرداخت می‌کنید کاملا قابل قبول است. ضمنا به دلیل استفاده از گلس در پشت گوشی، کلاس گوشی هم به مقدار قابل توجهی بالا رفته است. البته مراقب باشید چرا که این گلس باعث شده گوشی سریع تر از آنچه که انتظار دارید لیز بخورد و زمین را در آغوش بگیرد. بدنه آلومینیومی آنر 9 لایت که به‌وسیله یک لایه گلس پوشانده شده 7.6 میلی‌متر ضخامت دارد. ضمنا وزن این دستگاه هم 149 گرم است که وزن نسبتا پایینی محسوب می‌شود و نمی‌توان از این لحاظ آنر 9 لایت ایرادی گرفت.

نمایشگر

وقتی که بیشتر فضای جلویی گوشی را به صفحه نمایشگر اختصاص می‌دهید انتظارات درباره کیفیت نمایشگر هم ناخودآگاه بالا می‌رود. خوشبختانه آنر 9 لایت در این زمینه توانسته انتظارات را برآورده کند. نمایشگر آنر 9 لایت، یک پنل ال‌سی‌دی IPS 5.65 اینچی با کیفیت، کنتراست و روشنایی بسیار بالا است که تصاویر و جزئیات را با کیفیت بالایی به چشم کاربر منتقل می‌کند. بنابراین برای بهره بردن از نمایشگری بهتر از نمایشگر به‌کارگرفته شده در آنر 9 لایت، باید پول خیلی بیشتری خرج و یک گوشی گران قیمت رده بالا خریداری کنید. ضمنا روزولوشن 2168 × 1080 فول اچ‌دی با تراکم پیکسلی 428ppi این نمایشگر، تضمین می‌کند که پیکسل‌های تصاویر به راحتی با چشم قابل دیدن نخواهند بود. نسبت تصویر نمایشگر آنر 9 لایت 18:9 است.

این نسبت تصویر برای اجرای بازی‌ها و نمایش‌ فیلم‌های Wide بسیار مناسب و عالی است البته برخی از اپلیکیشن‌ها و ویدیوها از این فضای اضافه استفاده خاصی نمی‌کنند. برای مثال اکثر ویدیوهای یوتیوب و نتفلیکس زمانی که روی آنر 9 لایت پخش می‌شوند در کناره آنها یک حاشیه مشکی ایجاد خواهد شد. البته با زوم کردن روی ویدیوها می‌توان این حاشیه را از بین برد که این مسئله باعث می‌شود بخش‌هایی از ویدیو از تصویر خارج شوند.

زمانی هم که از اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنید، رابط کاربری EMUI هوآوی به کاربر این پیغام را می‌دهد که به حالت فول‌اسکرین سوییچ کنند و محتوای اپلیکیشن را تا حدودی کش بیاورند. شاید این کار خیلی جالب و بی‌نقص نباشد اما به هر حال روش بدی هم محسوب نمی‌شود

عملکرد

یکی از دلایلی که باعث شده گوشی‌های آنر عملکرد بهتری نسبت به گوشی‌ها هم‌رده رقیبشان داشته باشند، دسترسی شرکت آنر به پردازنده‌های HiSilicon است که به شرکت مادر آنر یعنی هوآوی تعلق دارد. در آنر 9 لایت، از پردازنده کایرین 659 که 2.36 گیگاهرتز توان دارد استفاده شده که همان پردازنده‌ای است که در آنر 7ایکس و هوآوی پی اسمارت به‌‌کارگرفته شده است. این پردازنده در کنار 3 گیگابایت رم استفاده شده که در مقایسه با آنر 7ایکس 1 گیگابایت کمتر است.

پردازنده کایرین 659 در اصل یک پردازنده میان رده است که در مقایسه با پردازنده‌های کوالکام یک چیپ مبتدی به حساب می‌آید. کیک‌بنچ این گوشی در حالت چند هسته‌ای نمره 3644 را کسب کرده که 1 پله پایین‌تر از گوشی موتو جی5 اس با پردازنده اسنپدراگون 625 و قیمت نسبتا بالاتر است. البته نسخه‌ی ارزان‌تر موتو جی5 اس که از پردازنده اسنپدراگون 430 و قیمت کمتر برخوردار است نمره 2294 را کسب کرده که از این حیث عملکرد آنر 9 لایت را باید خیلی بهتر بدانیم.

علیرغم استفاده از این پردازنده نسبتا ضعیف، در استفاده روزمره از آنر 9 لایت ایراد خاصی دیده نمی‌شود. سوییچ کردن بین اپلیکیشن‌ها در زمان بسیار کم و بدون لگ انجام می‌گیرد و همچنین باز کردن گوشی با استفاده از سنسور اثرانگشت و باز کردن اپلیکیشن دوربین هم با سرعت بسیار بالایی انجام گرفت.

البته این گوشی را نباید برای گیمرها ایده‌آل تلقی کنیم چراکه در حین اجرای بازی‌های مثل Guns of Boom و Dead 2 نشانه‌هایی از گیر کردن لحظه‌ای تصاویر و لگ‌های جزئی مشاهده شد. البته اجرای بازی Dead 2 به شکل روان تقریبا غیرممکن بود اما اجرای بازی Gins of Boom اگر کمی صبر به‌خرج دهید ممکن است. با این حال خوشبختانه بازی محبوب Tekken بدون دردسر قابل اجرا بود.

حافظه داخلی 32 گیگابایت در کنار امکان اضافه کردن رم میکرو اس‌دی تا هر اندازه که دلتان می‌خواهد، نشان می‌دهد که آنر 9 لایت برای افراد علاقه‌مند به عکسبرداری و دانلود موزیک و فیلم و مشاهده آنها روی نمایشگر بزرگ این گوشی آمادگی کامل دارد.

نرم‌افزار

همانند هوآوی پی اسمارت، این گوشی هم به آخرین نسخه سیستم‌عامل گوگل یعنی اندروید اوریو مجهز شده که نکته مثبتی به حساب می‌آید. یکی از نکات منفی که درباره این گوشی وجود دارد، حضور رابط کاربری EMUI هوآوی روی این گوشی به صورت پیش‌فرض است. این رابط کاربری در ورژن 8 خود بیشتر شبیه تلفیق ناموفقی از سیستم عامل آی‌اواس و اندروید است.

هوآوی یکی از کمپانی‌هایی است که همانند اپل اعتقاد دارد تمامی اپلیکیشن‌ها باید در یک صفحه باشند و اعتقادی به منو اپلیکیشن جداگانه ندارد. صفحه نوتیفیکیشن‌ها البته هنوز به سیستم‌عامل اندروید شباهت بیشتری دارد و همچنین میانبرها هم با کشیدن دست از بالا به پایین قابل نمایش هستند.

شاید استفاده از این رابط کاربری در ابتدا کمی مشکل باشد اما این به معنی غیرقابل استفاده بودن آن نیست. پس از کمی کار کردن با گوشی مطمئنا کاربر به این رابط کاربری عادت می‌کند. در کل این رابط کاربری سریع و کاملا بهینه طراحی شده است.

یکی از قابلیت‌هایی که در رابط کاربری EMUI وجود دارد، امکان استفاده از یک سری اپلیکیشن‌ها از پیش نصب شده روی این رابط است. برای مثال اپلیکیشن‌ Themes امکان تغییر ظاهر منو و صفحه هوم را به کاربر می‌دهد و اپلیکیشن مدیریت گوشی هم در زمینه اسکن ویروس‌ها شما را کمک می‌کند. البته اپلیکیشن‌های کاربردی مختلفی در این بخش قابل استفاده هستند. علاوه بر این یک سری بازی‌های رده متوسط شرکت Gameloft هم به صورت پیش فرض روی دستگاه نصب شده است.

یکی از ویژگی‌های مثبتی که باید در پایان این بخش به آن اشاره کنیم، به‌کارگیری کیبورد SwiftKey به عنوان کیبورد پیش‌فرض است که می‌توان گفت یکی از بهترین کیبوردهای مجازی حال حاضر برای اندروید محسوب می‌شود.

باتری

آنر 9 لایت یک باتری 3 هزار میلی‌آمپری دارد که برای گوش‌هایی با این اندازه صفحه نمایش کاملا معمول است. البته در مقایسه با آنر 7ایکس که از باتری 3340 میلی‌آمپری استفاده شده بود، این گوشی ظرفیت نسبتا کمتری دارد. البته ناگفته نماند که آنر 7 ایکس نمایشگر 6 اینچی دارد. در نتیجه به‌کارگیری چنین باتری، آنر ادعا می‌کند که کاربر در حالت مشاهده آفلاین ویدیو می‌تواند تا 13 ساعت از گوشی خود استفاده کند و در عمل هم تقریبا به چنین نتیجه‌ای دست پیدا کردیم.

در طرف دیگر اجرای بازی نسبتا سنگین Guns of Boom به مدت 15 دقیقه تنها 6 درصد از شارژ باتری را کاهش داد در حالی که اجرای همین بازی روی آنر 7ایکس 9 درصد از شارژ باتری را کاهش داده بود. آنر ادعا کرده که در کاربری عادی این گوشی تمام طول روز را بدون نیاز به شارژ دوباره دوام می‌آورد و ما هم این حقیقت را رد نمی‌کنیم. البته اگر از این گوشی برای تماشای مکرر ویدیوهای باکیفیت بالا در طول روز استفاده نکنید، مطئنا به شارژر نیاز نخواهید داشت.

در بحث شارژ کردن گوشی اما آنر خیلی به خودش زحمت نداده. این گوشی به هیچکدام از ویژگی‌های یواس‌بی C، شارژ سریع و شارژ وایرلس مجهز نشده است. از این 3 ویژگی می‌توان گفت که تکنولوژی شارژ سریع می‌توانست در این گوشی به‌کارگرفته شود که متاسفانه این اتفاق رخ نداده. گوشی موتو جی5 که سال گذشته هم معرفی شده از چنین ویژگی پشتیبانی می‌کند و حتی قیمت آن 40 پوند ارزان‌تر است.

دوربین

آنر 9 لایت همانند دو مدل آنر 7ایکس و آنر 9 به سیستم دوربین پشتی دوتایی مجهز شده است که برای گوشی با این قیمت فراتر از انتظار است. در اصل این شرکت قدم را فراتر گذاشته و از چنین سیستم مشابهی در دوربین سلفی هم استفاده کرده است.

دوربین سلفی و دوربین پشتی این گوشی به یک لنز 13 مگاپیکسلی و یک سنسور 2 مگاپیکسلی در کنار آن مجهز شده است. همانند آنر 7 ایکس، سنسور دوم این گوشی هم به‌منظور ایجاد عمق در تصاویر در جهت ثبت عکس‌های پرتره و با دیافراگم باز طراحی شده است.

این ویژگی در اصل همان ویژگی است که امروزه بسیاری از تولیدکنندگان تلفن همراه در سراسر دنیا از جمله اپل به دنبال آن رفته‌اند. با استفاده از این سیستم کاربر می‌تواند تصاویری بسیار واضح با پس زمینه‌ای کاملا مات ثبت کند.

البته بسیاری از اسمارت‌فون‌ها تلاش می‌کنند با استفاده از تکنیک‌های عکاسی از این ویژگی‌ها بهره‌مندشوند که اغلب نتایج قابل قبولی ارائه نمی‌کنند اما در آنر 9 لایت این ویژگی با اینکه قابل مقایسه با تصاویر پرتره آیفون 10 نیست، اما باز هم قابل ستایش است. جالب اینکه در حالت Wide Aperture شما می‌توانید غلظت این افکت‌ها را خودتان تنظیم کنید.

همانطور که می‌دانید برای عکس گرفتن در حالت پرتره باید لنز دوربین در مقابل  نزدیکی صورت شخص قرار بگیرد که فاصله ان را بین نیم تا 2 متر تعیین کرده‌اند. حال تفاوت این گوشی با سایر رقبا در این بخش وجود حالت زیبایی یا همان Beauty Effect است که اصولا چهره فرد را بیشتر به عروسک‌های مصنوعی و پلاستیکی تبدیل می‌کند. با این حال خوشبختانه امکان پایین آوردن شدت این افکت و حتی غیرفعال کردن آن وجود دارد. پس خیلی جای نگرانی نیست.

در بحث ثبت تصاویر معمولی و در حالت ساده، آنر 9 لایت قادر به ثبت عکس‌های قابل قبول در شرایط نوری کم است و به لطف تکنولوژی PDAF می‌توانید تصاویر را در لحظه و بدون نیاز به نگرانی درباره فوکوس صحیح روی سوژه‌ها ثبت کنید. این سیستم به اندازه‌ای سریع و دقیق است که به شما این امکان را می‌دهد تصاویری از هیاهوی سطح شهر را بدون تار شدن قسمت‌های متحرک ثبت کنید. چنین ویژگی هیچوقت در اسمارت‌فون‌های رده متوسط و رده پایین استفاده نمی‌شد اما این گوشی خوشبختانه از این ویژگی‌ها پشتیبانی می‌کند.

حالت HDR هم برای مواقعی که نور و سایه خیلی زیادی در محیط وجود دارد در این گوشی قابل استفاده است البته این ویژگی را باید خودتان به‌صورت دستی در منو دوربین فعال کنید. حتی بدون فعالسازی حالت HDR دوربین آنر 9 لایت برای ثبت تصاویر آسمان روشن و یا سوژه‌هایی که در سایه قرار دارند قابل قبول عمل می‌کند. با این حال باید قبول کرد از دوربین پشتی و اصلی این گوشی در حالت پرتره انتظار بیشتری داشتیم چراکه در مات کردن پیش زمینه‌ سوژه‌ها کمی اغراق وجود دارد.

نتیجه‌گیری

آنر 9 لایت یک سری از ویژگی‌های کاربردی و قدرتمند گوشی‌های رده بالای بازار را با قیمت بسیار پایین به خریداران ارائه می‌کند. صفحه نمایش بزرگ این گوشی با حاشیه نسبتا کم هم چیزی است که کاربران در این رنج قیمت در دیگر گوشی‌ها نمی‌توانند پیدا کنند و البته عملکرد گوشی که روان و قابل قبول است.

دوربین آنر 9 لایت هم از آنجایی که به دو سنسور مجهز شده می‌تواند تصاویر با کیفیت و قابل قبول را در شرایط نوری مختلف ثبت کند. ضمنا اگر خیلی به حالت پرتره سخت نگیریم، می‌توان با خرج کردن کمی خلاقیت از این ویژگی هم در ثبت تصاویر جالب استفاده کرد.

با این حال که یک سری ویژگی‌های کاربردی و جذاب در این اسمارت‌فون دیده می‌شود اما کمبود یک سری دیگر از امکانات کاملا مشهود است که از جمله آنها می‌توان به نبود NFC و شارژ سریع اشاره کرد و در کنار این کمبودها رابط کاربری EMUI هم نتوانسته فعلا انتظارات کاربران به‌خوبی برآورده کند و بیشتر باعث سردرگمی آنها شده است. اما در کل برای افرادی که می‌خواهند پول خیلی کمی صرف خرید اسمارت‌فون کنند، آنر 9 لایت می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی برای بررسی و خریدشان باشد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. Психическое здоровье включает в себя наше эмоциональное, психологическое и социальное благополучие.
    Это влияет на то, как мы думаем, чувствуем и действуем.
    Оно также помогает определить, как мы справляемся со стрессом, относимся к другим и делаем
    здоровый выбор.
    Психическое здоровье важно на каждом этапе жизни: с детства и подросткового возраста до взрослой жизни.ние) — специалист,
    занимающийся изучением проявлений,
    способов и форм организации
    психических явлений личности в различных областях человеческой деятельности для решения научно-исследовательских и прикладных
    задач, а также с целью оказания психологической помощи, поддержки и сопровождения.

  2. سلام گوشی با امکانات محدود و قیمتی بس زیاد.دوربین کیفیت پایینی دارد.باتری زود خالی میشود و دیر پر میشود.نرم افزار و سخت افزار ضعیفی دارد و رابط کاربر هم چندان خوب نیست درحالی کا با چنین پولی مشود بهترین گوشی و با بهترین امکانات خرید.متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا