تکنولوژی

نسخه جدید دولت ایران برای فین‌تک‌ها

در یک تصمیم مهم هیات دولت ایران بانک‌ها و شرکت‌های ارایه دهنده خدمات پرداخت (‌PSP )‌ را موظف کرده حداکثر ظرف سه ماه دسترسی به خدمات بانکی برای شرکتهای خدمات فناوری مالی ( که آن را به طور مخفف فنم می‌نامند ) فراهم آورند.

این تصمیم از آن جهت مهم است که فین‌تک‌ها طی سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری به خصوص در زمینه پذیرش قانونی از سوی نهادهای رسمی – از جمله بانک مرکزی –  روبه رو بودند. همین موضوع چندباری باعث برخورد و فیلتر شدن استارت‌آپ‌های فعال در این زمینه شده است. ناصر حکیمی معاون بانک مرکزی بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کرده بود که نظارت بر فین‌تک ها بر عهده PSP هاست.

سیاست‌های جدید مصوب هیات دولت تفاوت‌هایی با سیاست‌های مورد انتظار بانک مرکزی در این زمینه هم بوده از جمله مهمترین آن‌ها در بند یک این مصوبه اشاره شده که در آن بانک مرکزی موظف شده در چارچوب و ضوابط بانکی پردخت خرد، کیف پول الکترونیک و پرداخت‌های مبتنی بر انواع فناوری‌ها را ظرف یک ماه آینده تدوین و ابلاغ کند. 

مصوبه همچنین تاکید دارد که بانک‌ها و شرکت‌های ارایه دهنده خدمات پرداخت (‌PSP )‌ موظفند دسترسی به خدمات بانکی را برای شرکت‌های فناوری خدمات فناوری مالی ( فنم‌ها) که دارای مجوز از صنف مربوطه هستند فراهم آورند. اشاره به صنف تسهیل دیگری است که دولت در این زمینه برای این گروه از شرکت‌ها دراین مصوبه به کار برده است. تا پیش از این بحث‌های مختلفی در مورد گرفتن مجوز از سوی بانک مرکزی و یا PSP ها برای شرکت‌های فین‌تک مطرح بود. 

در بند سوم این مصوبه دستگاه‌های اجرایی این اجازه را پیدا کرده‌اند که برای پرداخت‌های خرد ( دریافت وجوه دولتی) از هر یک از شرکت‌های خدمات پرداخت مجاز استفاده کنند. 

نکته مهم در این مصوبه این هیات دولت تلاش برای حذف انحصار از شرکت‌های PSP و شرکت‌های فناوری مالی تواما است. با توجه به اینکه در حال حاضر شرایط دریافت مجوز PSP بسیار خاص است این مصوبه شرایط قانونی برای تغییر وضعیت موجود و گسترش بازیگران فعلی بخش پرداخت کشور را فراهم می‌کند. 

بانک مرکزی همچنین موظف شده است در حوزه های نوآورانه ای که در آن مقررات گذاری نشده است به منظور گسترش نوآوری در حوزه فناوری های پرداخت الکترونیک نسبت به ایجاد «محیط کنترل نوآورانه» (Sandbox) با زیرساخت های مورد نیاز بانکی – پرداختی اقدام کند. 

نکته قابل توجه اینکه خبر مربوط به این مصوبه توسط وزارت ارتباطات منتشر شده و بانک مرکزی تا کنون از انتشار آن روی سایتش خودداری کرده است. 

مرتبط: 

مخالف استارت‌آپ‌های فین‌تک نیستیم

توضیح شاپرک درباره توقف استارتاپهای فین‌تک

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا