تکنولوژی

مقایسه گوگل هوم مینی و آمازون اکودات

چند روز پیش بود که گوگل در مراسم خود از 5 دیوایس جدید رونمایی کرد که در میان آنها اسپیکر هوشمند «گوگل هوم مینی» هم به جهانیان معرفی شد. این اسپیکر نسخه کوچک و اقتصادی «گوگل هوم» محسوب می‌شود. از آنجایی که تعطیلات آخر سال بهترین زمان برای فروش محصولات الکترونیکی و هوشمند در سراسر دنیا محسوب می شود، احتمال می رود اسپیکر هوشمند «اکو دات» شرکت آمازون و هوم مینی شرکت گوگل هم با استقبال پرشور طرفداران وسایل هوشمند مواجه شوند. اما کدام اسپیکر برنده این رقابت خواهد بود؟ در این گزارش قصد داریم این دو محصول جذاب و هوشمند را از جهات مختلف مقایسه و بررسی کنیم.

کیفیت صدا

در این بخش هیچ رقابت تنگاتنگی وجود ندارد چراکه هوم مینی شرکت گوگل از کیفیت صدای بسیار بالاتری برخوردار است. این تفاوت در وضوح صدا حتی هنگام شنیدن صدای گویندگان واقعی اخبار از طریق این اسپیکرها نیز کاملا محسوس است.

هنگامی که هر دو دستگاه را در کنار یکدیگر قرار می‌دهید، کاملا متوجه می‌شوید که صدایی که از اکو دات منتشر می‌شود، از یک دستگاه پلاستیکی بیرون می‌آید درحالی که صدای منتشر شده از هوم مینی از یک دیوایس که تمام بدنه ان را اسپیکر فرا گرفته، پخش می‌شود.

از آنجایی که موسیقی در بین مردم دنیا طرفداران بسیاری دارد، پخش موزیک‌ نیز یکی از وظایف اصلی این اسپیکرها محسوب می‌شود. حال اگر آمازون می‌خواهد سهم اعظم بازار اسپیکرهای هوشمند را همچنان به خود اختصاص دهد، باید در نسخه‌های جدید اکودات کیفیت خروجی این اسپیکر را بهبود ببخشد تا در این زمینه از رقیب اصلی خود یعنی گوگل هوم مینی عقب نماند.

البته بیشتر کاربران اکودات و یا هوم مینی را برای اتصال به یک اسپیکر بزرگ‌تر استفاده می‌کنند و اگر قصد دارید موزیک‌هایتان را از طریق خود دستگاه اکو یا هوم پخش کنید، بهتر است از گوگل هوم ارجینال یا آمازون اکو استفاده کنید.

در کل می‌توان گفت که کیفیت و وضوح صدای هوم مینی شرکت گوگل خیل بهتر از اکو دات شرکت آمازون است.

قدرت صدا

در این بخش نیز هوم مینی گوگل عملکرد بسیار بهتری را به ثبت رساند. در مقایسه‌ای که هنگام پخش یک موسیقی به‌طور همزمان از هردو اسپیکر به‌عمل آمد، نتایج نشان داد که صدای اکو دات در مقابل صدای هوم مینی گوگل چیزی شبیه پچ پچ ضعیف است. به عبارت دیگر، صدای خروجی از اکودات تقریبا نصف صدای خروجی از هوم مینی شرکت گوگل بود.

تنظیم صدا در هردو اسپیکر نیز متفاوت است. برای کم و زیاد کردن صدا در اکودات، دو دکمه‌ی فیزیکی در بالای اسپیکر تعبیه شده اما در هوم مینی با لمس قسمت سمت چپ بدنه صدا کم و با لمس سمت راست صدا افزایش پیدا می‌کند. این دکمه‌ها در اصل زیر بدنه هوم مینی قرار گرفته‌اند. ضمنا کم و زیاد کردن صدا از طریق دستورات صوتی در هردو اسپیکر نیز امکان‌پذیر است.

طراحی

دکمه قطع صدا و تنظیم صدا در هوم مینی در کناره‌ بدنه دستگاه تعبیه شده‌اند که البته با نکاه کردن به دستگاه از نمای بالا قابل رویت نیستند. در طرف دیگر اکودات شرکت گوگل به چهار دکمه در سطح فوقانی خود مجهز شده که علاوه بر قطع و تنظیم صدا، یک دکمه نیز برای فراخوانی الکسا بدون صدا زدن نام او فراهم شده است.

سلایق افراد در بخش طراحی می‌تواند متفاوت باشد. اگر طراحی خلاقانه مورد پسند شما است، بنابراین هوم مینی در این بخش برنده است اما اگر سهولت در استفاده و کاربردی بودن مدنظر شما است، بنابراین اکو دات پیروز این نبرد خواهد بود. همانطور که در بالا اشاره کردیم، دکمه‌های تنظیم صدا در هوم مینی در قسمت کناری بدنه قرار گرفته‌اند که ممکن است تا مدت‌ها کاربر را هنگام استفاده به دردسر بیاندازند. در کل انتخاب اسپیکر بهتر از لحاظ طراحی را به خودتان می‌سپاریم.

قیمت

در این بخش هیچ تفاوتی وجود ندارد و هر دو دستگاه با قیمت 49 دلار به‌فروش می‌رسند. البته راه‌های مختلفی برای خرید این دو دستگاه با قیمت کمتر و حتی رایگان وجود دارد. برای مثال با خرید هر دستگاه اسمارت‌فون پیکسل 2، گوگل به شما یک هوم مینی رایگان هدیه می‌دهد و البته با خرید اشتراک سالانه خبرنامه نیویورک تایمز نیز می‌توانید به‌صورت کاملا رایگان صاحب یکی از این اسپیکرها شوید. در طرف دیگر شرکت آمازون نیز قیمت محصولات خود از جمله اکودات را در مناسبت‌های مختلف به‌مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.

سرعت پاسخگویی

در بخش تشخیص صدا و فعال شدن دستیار هوشمند پس از فراخوانی نام او، هردو دستگاه عملکرد مشابه و کاملا قابل قبولی داشتند و به‌نظر می‌رسد که این دو اسپیکر می‌توانند نیازهای کاربران در فضاهایی به‌اندازه اتاق خواب و یا اتاق نشیمن نرمال را به‌خوبی برطرف کنند. هر دو اسپیکر از فاصله 3 متری و در حالی که صداهای مختلفی نیز از اطراف در حال پخش شدن بودند، به‌خوبی به دستورات پاسخ می‌دادند و نمره قبولی را دریافت کردند.

الکسا و دستیار صوتی گوگل

هر دو دستگاه مزایا و معایب مربوط به‌ خودشان را دارند اما بزرگترین تفاوت بین این دو اسپیکر ، دستیار صوتی هوشمندی است که وظیفه پسخگویی به نیازها و دستورات کاربران را بر عهده دارند.

در این بخش هم دستیارهای صوتی هردو شرکت عملکردهای به‌خصوصی دارند که از جمله آنها می‌توان به خواندن اخبار، اعلام آب و هوا، برنامه‌های روزانه، اعلام وضعیت ترافیک و کنترل دستگاه‌های هوشمند منزل اشاره کرد. ضمنا امکان خرید محصولات از طریق هردو دستگاه وجود دارد و کاربران اکودات می‌توانند محصولات مورد نیاز خود را از طریق وبسایت آمازون خریداری کنند و کاربران هوم مینی هم می توانند از فروشگاه‌های طرف قرارداد گوگل مانند Targe، Costco و Home Depot محصولات مورد نظرشان را خریداری کنند. می‌توان گفت که تنوع کارایی دستیار صوتی آمازون در این بخش نسبت به گوگل خیلی بیشتر است.

یکی از برتری‌های دستیار گوگل نسبت به الکسا، توانایی تشخیص 6 صدای مختلف است. برای مثال دستیار صوتی گوگل قادر است برنامه های روزانه هر شخص را به صورت جداگانه و با توجه به صدای او اعلام کند. بنابراین اشخاصی که از یک هوم مینی استفاده می کنند، ممکن است با توجه به صدایشان، پاسخ های مختلفی از هوم مینی دریافت کنند چرا که این دستگاه به‌خوبی صداهای مختلف کاربران را از یکدیگر تشخیص می‌دهد.

در کل انتخاب اسپیکر هوشمند بر اساس دستیار صوتی، بستگی به سلیقه و کاربردهای شخص دارد و یک تصمصم کاملا شخصی است اما به طور کلی می‌توان ادعا کرد که هوم مینی از لحاظ کیفیت و قدرت صدا از اکو دات شرکت آمازون عملکرد کاملا بهتری دارد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا