تکنولوژی

مقایسه اندروید اوریو و نوگت

شرکت گوگل، غول دنیای تکنولوژی و موتور جستجو بالاخره در مراسم دیشب در نیویورک از نسخه 8.0 سیستم عامل اندروید با نام “اندروید اوریو” رونمایی کرد.

همانطور که در مراسم گوگل در ماه می امسال هم اعلام شده بود، گوگل با به‌روزرسانی و بهبود امکانات فعلی اندروید نوگت و اضافه کردن چند ویژگی جدید موفق شده که در مقایسه با نوگت، اندروید اوریو را با امنیت بیشتر و ربط کاربری دوستانه‌تر ارائه دهد.

در این بخش 8 ویژگی قابل توجه اندروید اوریو را برایتان توضیح داده‌ایم:

Project Treble:

این بخش مهم‌ترین تغییر اساسی در سیستم‌عامل اندروید تا به‌امروز محسوب می‌شود. این ویژگی دریافت آپدیت‌های جدید برای تولیدکنندگان اسمارت‌فون‌های اندرویدی را بسیار ساده‌تر می‌کند.

قبلا گوگل ابتدا کد منبع (Source-Code) نسخه جدید سیستم‌عامل را برای تولیدکنندگان پردازنده اسمارت‌فون ارسال می‌کرد و آنها نیز مشخصات سخت‌افزاری پردازنده‌ها را با توجه به ویژگی‌های سیستم‌عامل جدید طراحی و تولید می‌کردند و سپس نتایج و پردازنده‌ها را به تولیدکنندگان اسمارت‌فون منتقل می‌کردند. تولیدکنندگان اسمارت‌فون هم دوباره سیستم‌عامل را برای همخوانی با محصولاتشان دچار تغییراتی می‌کردند. حال پروژه Treble گوگل قصد دارد این مراحل را همانند پروسه آپدیت‌ سیستم‌عامل آی‌اواس کوتاه کند. با استفاده از این ویژگی تولید کنندگان اسمارت‌فون اندرویدی می‌توانند نسخه جدید سیستم عامل اندروید را بدون نیاز به ایجاد تغییرات در سیستم عامل و در زمان کوتاه‌تری به دست مشتریان برسانند.

 

ویژگی Rescue Party:

این ویژگی به کاربرانی که دستگاهشان در پنج دقیقه بیش از 5 مرتبه ریبوت می‌شود و همچنین کاربرانی که بعضی از برنامه‌هایشان در 30 ثانیه بیش از 5 بار قطع (کرش) شود، کمک خواهد کرد. زمانی که یکی از این دو اتفاق بالا رخ دهد، Rescue Party یک مرحله از ریکاوری را آغاز می‌کند و به دستگاه امکان ریکاوری جهت برگشتن به حالت نرمال اولیه را می‌دهد. هر مرحله از ریکاوری در مقایسه با مرحله قبلی، از شدت بالاتری برخوردار است و در آخرین مرحله از ریکاوری، Rescue Party احتمالا تنظیمات گوشی شما را به‌حالت کارخانه باز می‌گرداند. ضمنا برای استفاده از این ویژگی در سیستم‌عامل اندروید خوشبختانه به سخت‌افزار خاصی نیاز نیست و تمامی دستگاه‌های اندرویدی می‌توانند از این ویژگی استفاده کنند.

 

بوت شدن سریع‌تر دستگاه:

گوگل ادعا می‌کند که دستگاه‌های مجهز به اندروید اوریو از دیگر دستگاه‌های اندرویدی سریع‌تر بوت می‌شوند. در تست‌های انجام شده در شرکت گوگل و بر روی گوشی‌های سری پیکسل، دستگاه‌های مجهز به اندروید اوریو با سرعت دوبرابر بیشتر نسبت به دستگاه‌های مجهز به اندروید نوگت بوت می‌شدند.

 

رابط کاربری ساده با دسترسی آسان‌تر:

زمانی که دستگاه به اندروید اوریو مجهز شود، کاربران می‌توانند از صفحه اصلی به امکانات مختلف دستگاه دسترسی سریع و بدون دردسر داشته باشند. بزرگ‌نمایی متن و یا تبدیل متن به گفتار با استفاده از ویژگی‌های بخش دسترسی (Accessibility) را می‌توان از ویژگی‌های قابل توجه این بخش دانست. ضمنا کاربران می‌توانند فایل‌های خود را از طریق لینک‌های وب در فضای اینترنت به‌اشتراک بگذارند.

ضمنا اندروید اورئو به پنجره‌های بازشونده کوچک که بر روی گزینه‌های منونمایش داده شده و با نام Tooltip شناخته می‌شوند نیز مجهز شده است. همچنین کاربران با زدن بر روی گزینه ناتیفیکیشن‌ها می‌توانند از فعل و انفعالات جدید باخبر شوند و به‌راحتی هم آنها را پاک کنند.

 

تصویر در تصویر:

با این قابلیت که در گذشته در سیستم عامل آی‌اواس برای آیپدها (Split-Screen) هم مشاهده شده بود، اندرویدی‌ها می‌توانند به‌طور همزمان از دوبرنامه بر روی صفحه دستگاه خوداستفاده کنند. مثلا هنگامی که با دوست خود در حالت چت باشید، می‌توانید تقویم را باز کرده و برنامه‌هایتان را چک کنید.

 

بهینه‌سازی مصرف باتری:

گوگل در اندروید نوگت سعی کرده بود که مصرف باتری را تا حد ممکن بهینه سازی کند، حال در نسخه جدید اندروید گوگل این بهینه‌سازی را بهبود بخشیده و از طریق کاهش قابل توجه استفاده برنامه‌های بک‌گراند از قدرت پردازنده و مصرف باتری، دستگاه شما می‌تواند ساعات طولانی‌تری را بدون نیاز به شارژ مجدد دوام بیاورد. ضمنا کاربران در اندروید اورئو می‌توانند کنترل بیشتری روی برنامه‌های در حال اجرا در بک گراند داشته باشند و از این طریق مصرف باتری را بیش از پیش بهینه‌سازی کنند.

 

امنیت:

گوگل که از ویژگی Play Protected در اندروید نوگت استفاده کرده بود، از همین ویژگی امنیتی در اندروید اوریو هم استفاده کرده است. با استفاده از این ویژگی امنیت اندروید در بخش تنظیمات تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کرده و همچنبن کنترل بیشتری را به کاربران در حین نصب برنامه‌ها می‌دهد.

علاوه‌بر این برنامه‌هایی که طراحان و برنامه ‌نویسان آن مورد تایید گوگل نباشند نیز بدون اجازه و تایید کاربر بر روی دستگاه نصب نخواهند شد و کاربر قدرت تایید و یا رد پروسه نصب تمامی برنامه‌های دارای پسوند APK را خواهد داشت.

 

اموجی‌های جدید:

اندروید که منبعی عظیمی از اموجی‌های مختلف محسوب می‌شود، در نسخه جدید خود اموجی‌های جدید و متفاوتی از جمله دایناسورها، حالات احساسی مختلف و حتی اموجی‌های مذهبی را به کاربران ارائه خواهد داد.

 

دیگر ویژگی‌های قابل توجه اندروید اوریو:

  • اندروید اوریو با اکثر پرینترهای دنیا از جمله پرینترهای دارای پروانه Mopria همخوانی دارد.
  • اندروید اوریو قابلیت مخفی کردن ناتیفیکیشن ‌ها برای مدت زمان مشخصی را به کاربران خود می‌دهد.
  • سرویس دسترسی اندروید اوریو به ویژگی‌هایی مجهز شده که امکان ارائه خدمات مختلف به افراد معلول و ناتوان را می‌دهد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا