تکنولوژی

ماجراجویی‌های فناورانه ترامپ

نام نویسنده: میثم لطفی

دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا علاقه زیادی به توئیتر و گوشی هوشمند دارد و به جای آنکه با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی اخبار و اطلاعات را در اختیار مردم بگذارد، ترجیح می‌دهد توئیت منتشر کند. این اتفاق به گونه‌ای پیش می‌رود که چندی پیش رئیس موزه ملی رؤسای جمهور امریکا گفت با پایان یافتن چهل‌ و پنجمین دوره ریاست جمهوری، احتمالاً توئیت‌های ترامپ به‌عنوان یادگاری وارد این موزه می‌شود و به طور کلی می‌توان گفت تمایل او به حضور در توئیتر و کارکردن با گوشی هوشمند این روزها به سوژه اصلی رسانه‌ها تبدیل شده و این مسأله عکس‌العمل مجلس سنا را هم در پی داشته است.

 

ماجراجویی‌های فناورانه ترامپ

«تام کارپِر» و «کلِیر مک‌کاسکیل» از سناتورهای امریکایی وابسته به حزب دموکرات دو روز قبل به وزیر دفاع این کشور نامه‌ای را ارسال کردند و از او خواستند هر چه سریع‌تر در این زمینه توضیح دهد که آیا ترامپ از یک گوشی امنیتی ویژه مجهز به قابلیت‌های رمزگذاری در محل کار خود استفاده می‌کند یا گوشی هوشمند همیشگی‌اش را هنوز در اختیار دارد.

در نامه این دو سناتور ارشد امریکایی که به صورت عمومی منتشر شده آمده است: «خطرات ناشی از به‌کارگیری گوشی هوشمند ناامن برای امنیت ملی امریکا بسیار جدی است و برخی مقامات بلندپایه دولت قبلی بواسطه چنین اتفاقی مشکلات بزرگی را رقم زدند چرا که در دوره‌های قبلی دیده شده بود که حتی شخص رئیس جمهوری هم برای دوره زمانی چنین گوشی ای را به کار گرفته بود که این اتفاق خطرات بزرگ و جبران‌ناپذیری را می‌توانست به دنبال داشته باشد.»

این نامه به نقل گزارش‌های رسمی مختلف تنظیم شده است و در آن اعلام شد ترامپ همچنان به استفاده از گوشی هوشمند قدیمی و ناامن خود مبتنی بر سیستم عامل اندروید ادامه می‌دهد که این مسأله می‌تواند مشکلات بزرگی را ایجاد کند.

بسیاری از توئیت‌هایی که ترامپ هر روز با حساب کاربری RealDonalTrump@ به اشتراک می‌گذارد نشان می‌دهد که توئیت مربوطه از طریق یک گوشی هوشمند اندرویدی منتشر شده است و همین مسأله نگرانی‌ها را در این زمینه بیشتر می‌کند.

در نامه این دو سناتور امریکایی اعلام شد که وزیر دفاع باید هرچه سریع‌تر در این باره پاسخ دهد و البته مقامات کاخ سفید با دریافت نامه مذکور هیچ گونه عکس‌العمل سریع نشان ندادند و بیانیه‌ای در این زمینه منتشر نکردند.

 

نگرانی‌‌های امنیتی

سناتورهای امریکایی می‌گویند نگرانی در این زمینه بسیار زیاد شده است و مشکل اصلی اینجاست که هکرها براحتی می‌توانند وارد گوشی هوشمند ناامن شوند و از این طریق صداهای محیط پیرامون را ضبط کنند یا به کمک دوربین گوشی تصاویر محیط پیرامون را در اختیار بگیرند. گوشی هوشمند ناامن همچنین به هکرها امکان می‌دهد تا بتوانند به کمک اپلیکیشن‌های ویژه خود موقعیت جغرافیایی و دیگر اطلاعات حساس و امنیتی را در اختیار بگیرند و مشکلات بزرگ و اساسی را برای کاخ سفید به وجود آورند.در ادامه این نامه آمده است: «در حالی که این مسأله برای شخص رئیس جمهوری اهمیت زیادی دارد که با استفاده از دستگاه موبایلی خود بتواند ارتباطات الکترونیکی برقرار کند، ولی به صورت همزمان این مسأله مهم است که رئیس جمهوری باید این ارتباطات را در یک فضای کاملاً ایمن برقرار کند و برای حفظ سوابق ریاست جمهوری تضمین لازم وجود داشته باشد.»

این دو سناتور امریکایی که از اعضای کمیته امور امنیت داخلی و دولتی مجلس سنا محسوب می‌شوند همچنین خواستار آن شدند تا هرچه سریع‌تر نحوه ذخیره‌سازی اطلاعات در گوشی هوشمند رئیس جمهوری مشخص شود و کاخ سفید به صورت کاملاً شفاف اعلام کند اطلاعات شخصی از جمله توئیت‌هایی که ترامپ هر روز منتشر می‌کند چگونه ذخیره‌سازی و بازیابی می‌شود.

سناتورها در نامه خود نوشتند: «سازمان ملی بایگانی و مدارک امریکا نگران آن است که، توئیت‌های ترامپ که ذخیره می‌شوند به اندازه کافی مستند، طبقه‌بندی شده و ایمن نباشند و نحوه نگهداری آنها اصول و قواعد ویژه‌ای را دنبال نکند چرا که این اطلاعات باید بر اساس قانون ذخیره‌سازی اطلاعات ریاست جمهور نگهداری شود.»

 

نیم نگاه

«تام کارپِر» و «کلِیر مک‌کاسکیل» از سناتورهای امریکایی وابسته به حزب دموکرات دو روز قبل  به وزیر دفاع این کشور نامه‌ای را ارسال کردند و از او خواستند هر چه سریع‌تر  توضیح دهد که آیا ترامپ از یک گوشی امنیتی ویژه مجهز به قابلیت‌های رمزگذاری در محل کار خود استفاده می‌کند یا گوشی هوشمند همیشگی‌اش را هنوز در اختیار دارد.

هیچ چیز به اندازه توئیتر برای ترامپ جذاب نیست و همین مسأله باعث شده است از زمان انتخاب او به عنوان چهل‌وپنجمین رئیس جمهور آمریکا بیش از 2 میلیون نفر به مجموع مشترکان شبکه اجتماعی توئیتر اضافه شود.

یک شرکت امریکایی به نام T3 روباتی با نام «ترامپ و زباله» ساخته است که به کمک آن به تحلیل همه توئیت‌هایی ترامپ می پردازد و از همین طریق کسب درآمد می کند به این صورت که هر زمان ترامپ، یک توئیت جدید با محتوای منفی را به اشتراک می‌گذارد روبات مذکور به صورت خودکار فعال می‌شود و وضعیت بازار بورس را بررسی می‌کند.

ترامپ یا گروهش هفته گذشته بیش از نیمی از توئیت‌هایی که از طریق حساب کاربری RealDonalTrump@ به اشتراک گذاشته شده بود را پاک کردند. در بسیاری از این توئیت‌ها غلط‌های دیکته‌ای وجود داشت. از جمله آنها ترامپ پایان هفته گذشته در توئیت خود به جای آنکه کلمه Played را بنویسد، کلمه Playef را نوشته بود و این مسأله نشان داد او پیش از آنکه توئیت‌های خود را منتشر کند حتی یکبار هم آنها را بازخوانی نمی‌کند.

ترامپ و توئیتر

شاید به جرأت بتوان گفت هیچ چیز به اندازه توئیتر برای ترامپ جذاب نیست و همین مسأله باعث شده است از زمان انتخاب او به‌عنوان چهل‌وپنجمین رئیس جمهوری امریکا بیش از 2 میلیون نفر به مجموع مشترکان شبکه اجتماعی توئیتر اضافه شود.

این میزان علاقه‌مندی باعث شده است یک شرکت امریکایی به نام T3 روباتی با نام «ترامپ و زباله» بسازد و به کمک آن با تحلیل همه توئیت‌هایی که آقای رئیس جمهوری منتشر می‌کند، پول دربیاورد. هر بار که ترامپ یک توئیت جدید با محتوای منفی را به اشتراک می‌گذارد روبات مذکور به صورت خودکار فعال می‌شود و وضعیت بازار بورس را بررسی می‌کند. با تحلیل‌های این روبات، توئیت‌های منفی ترامپ ارزش سهام شرکت مذکور در بازار بورس را پایین می‌آورد.

این اتفاق برای شرکت T3 بسیار سودآور بوده است و «بِن گادیس» بنیانگذار شرکت می‌گوید که از این طریق توانسته است ارزش سهام دیگر شرکت‌ها مرتبط با توئیت‌های ترامپ را هم مشخص کند. نتایج حاصل از تحلیل همزمان توئیت‌های ترامپ و تالار بورس امریکا به صورت مستقیم در اختیار مرکز تحقیقاتی و مشاوره‌ای قرار می‌گیرد.

گادیس در این خصوص گفت: «وقتی یک توئیت منفی منتشر می‌شود، به صورت مستقیم بر ارزش پولی سهام تأثیر می‌گذارد و قیمت آن را پایین می‌آورد. در مقابل توئیت‌های مثبت می‌توانند اندکی ارزش پولی را بالا ببرند.»

گادیس توضیح داد شرکت او به طور دقیق اعلام نمی‌کند که تاکنون از بررسی توئیت‌های ترامپ تا چه اندازه درآمد کسب کرده است. ولی با توجه به اینکه روبات مذکور از حدود یک ماه قبل فعالیت خود را آغاز کرد، تاکنون نتایج حاصل از تحلیل‌های آن به شرکت‌های مختلف فروخته شده و بازخوردهای بسیار خوبی دریافت شده است.

به‌عنوان مثال می‌توان گفت هفته گذشته ترامپ یک توئیت با مضمون منفی منتشر کرد و همان روز ارزش سهام شرکت Delta کاهش یافت که البته قبل از این اتفاق روبات هوشمند آن را پیش‌بینی کرده بود. با پیش‌بینی صحیح روبات و اقدامات مناسب، شرکت مذکور توانست 4.4 درصد از ارزش کاسته شده را به سرمایه‌های خود برگرداند.

به هر حال، علاقه‌مندی ترامپ به گوشی هوشمند و توئیتر دردسرساز شده است و البته گفته می‌شود او تمایل زیادی هم به تماشای تلویزیون دارد و با این توضیحات باید دید کاخ سفید برای ایمن‌سازی فناوری‌هایی که آقای رئیس جمهوری هر روز با آنها در ارتباط است چه ساز و کاری می‌اندیشد.

 

 

منبع : روزنامه ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا