تکنولوژی

شگفتی های فناوری در بارسلونا

نام نویسنده: عاقله ترابی

 هفته گذشته شاهد برپایی کنگره جهانی موبایل در بارسلونای اسپانیا بودیم. در این نمایشگاه طبق معمول هر سال، شماری از تولیدکنندگان مطرح دنیا به‌ویژه در حوزه موبایل حضور داشتند و به معرفی جدیدترین محصولات خود پرداختند. نمایشگاه در تاریخ ۲۷ فوریه کار خود را با شعار “موبایل؛ عنصر جدید” آغاز کرد و در تاریخ دوم مارس نیز پایان یافت. در این میان هریک به نوبه خود تلاش کردند تا از این فرصت استفاده و توجه مخاطبان را به خود جلب کنند. 

یکی از جالب‌توجه‌ترین محصولاتی که برای همه مردم دنیا جذاب بود حضور نوکیا ۳۳۱۰ بود. این برند نه‌تنها خود به‌تنهایی نوستالژی محسوب می‌شود بلکه مدل ۳۳۱۰ آن برای اغلب افرادی که ظهور موبایل را به یاد دارند، خاطره‌انگیز است. حالا نوکیا تصمیم گرفته است با چنین سروصدایی به دنیای موبایل و آن هم کنگره‌ای وارد شود که سال‌ها پیش حرف نخست را در آن می‌زد. نوکیا سعی کرده این گوشی را تقریبا با همان شکل و شمایل قدیم تولید کند و از همه جالب‌تر اینکه بازی مشهور اسنیک را هم در آن تعبیه کرده است؛ البته با گرافیک و کیفیت بهتر. هرچند درنهایت در مقایسه با گرافیک بازی‌های امروزی قابل توجه نیست.

از طرفی هیجانی هم ندارد و خسته‌کننده است و نمی‌توان تصور کرد که چطور کاربران ساعت‌ها مشغول این بازی می‌شدند و زمان از دستشان خارج می‌شد. به این ترتیب طبیعی است که نسلی که نوکیا ۳۳۱۰ واقعی و بازی اسنیک آن را تجربه نکرده و با آن خاطره ندارند هیچ گرایشی به خرید این گوشی و بازی خسته‌کننده‌اش ندارند. این تلفن که حالا هوشمند شده است 5/ 2 اینچ صفحه‌نمایش دارد و کمی بزرگ‌تر از نسخه ۲۰۱۷ خود است که 5/ 1 اینچ بود. دوربین ۲ مگاپیکسلی و باتری ۱۲۰۰ میلی‌آمپری این گوشی نشان از ویژگی‌های بالایی ندارد ولی با این حال این گوشی یک مشخصه بزرگ دارد که باعث فروش بالای آن می‌شود و آن اینکه اغلب کسانی که نسل اول پیدایش موبایل هستند دوست دارند این گوشی را بخرند و لذت سفر به گذشته و خاطرات را با آن تجربه کنند به‌ویژه که قیمت ۱۲۰ یورویی این تلفن هوشمند نیز دور از دسترس نیست.

نوکیا تنها برند قدیمی و شکست‌خورده‌ای نبود که در کنگره جهانی موبایل خواست قد علم کند. یکی دیگر از کمپانی‌هایی که مدتی است رو به سقوط گذاشته بلک‌بری است. این کمپانی هم حدود یک دهه است که در دنیای موبایل در حال افت و خیز است و با هر روشی حتی تغییر سیستم‌عامل اختصاصی‌اش و انتقال به اندروید می‌خواهد خود را در این حوزه سرپا نگه دارد و گویا قصد ندارد با پذیرفتن شکست، این حوزه را ترک کند. این برند هم مانند نوکیا زمانی جزو سرآمدها بود و ارج و قرب بالایی داشت. ولی مدتی است که به حاشیه رفته و آن جلال و جبروت گذشته خود را ندارد و کمتر ‌کسی را می‌بینیم که گوشی بلک‌بری در دست داشته باشد. هر دوی این برندها در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۷ تلاش کردند آخرین دست‌وپای خود را هم بزنند و با کمک‌گرفتن از محبوبیت پیشین خود و ایجاد حس نوستالژی در میان مخاطبان توجه آنها را به سمت خود جلب کنند. غافل از اینکه برانگیختن حس مخاطب تحت لوای برند چینی، هیچ‌وقت آن نوکیای فنلاندی نمی‌شود و اگر هم بشود موقت است. درباره بلک‌بری هم همین است و حالا با همکاری کمپانی چینی TCL می‌خواهد به سودآوری برسد. این کمپانی در کنگره موبایل امسال به‌زعم خودش با دست پر آمد و KeyOne را عرضه کرد.

بلک‌بری همچنان اصرار دارد که با کیبوردهای فیزیکی‌اش از دیگر برندها متفاوت باشد. البته این کمپانی برای این اقدام خود علت هم دارد و می‌گوید که در یک نظرسنجی به این نتیجه رسیده‌اند که ۲۵ درصد کاربران ترجیح می‌دهند موبایلشان کیبورد فیزیکی داشته باشد و این آمار کمی نیست. از موضوع نظرسنجی که بگذریم، پرواضح است که این کمپانی هم مانند نوکیا می‌خواهد حس نوستالژی کاربران را برانگیزد و در شرایطی که سال‌هاست تلفن‌های موجود در بازار به صفحه لمسی مجهز هستند با عرضه گوشی‌هایی مجهز به کیبورد فیزیکی کاربران را به این سمت سوق دهد که به سمت خاطرات گذشته خود بروند. البته بلک‌بری بر خلاف نوکیا که یک گوشی رده‌پایین تولید کرده، KeyOne را با ویژگی‌های جالب توجه و در حد یک پرچمدار ساخته و کاری کرده که جدا از کیبورد فیزیکی موارد دیگری هم دست‌به‌دست هم بدهند تا کاربر را ترغیب به خرید این محصول کنند. اسنپ‌دراگون 625، باتری قوی به‌همراه قابلیت شارژ سریع، مجهز بودن به اندروید نوگت، نمایشگر 5/ 4 اینچی با رزولوشن ۱۶۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، دوربین ۱۲ مگاپیکسلی، از ویژگی‌های این محصول بلک‌بری هستند.

جدا از اینها KeyOne مجهز به سنسور اثر انگشت زیر دکمه‌ اسپیس است که این قابلیت KeyOne را به اولین گوشی هوشمندی تبدیل می‌کند که از سنسور اثر انگشت درون دکمه‌ دستگاه استفاده کرده است. کیبورد این تلفن هوشمند هم البته یک کیبورد QWERTY معمولی نیست. این صفحه‌کلید مانند ماوس عمل می‌کند و درواقع شبیه نوعی تاچ‌پد است که برای تایپ حروف نیاز به فشار زیاد ندارد. سنسور تاچ FPC1145 سنسوری است که برای دکمه‌های هوشمند مناسب است. این قطعه‌ سخت‌افزاری انعطاف‌پذیری بالایی دارد و به فناوری شناسایی پیکسل در سه بعد مجهز است. این حسگر هوشمند می‌تواند انگشت کاربر را در حالت خیس هم به‌خوبی تشخیص دهد. علاوه‌ بر آن از تک‌تک حروف کیبورد می‌توان به‌عنوان میانبر استفاده کرد. برای مثال اگر کلید T را نگه دارید، اپلیکیشن تلگرام اجرا می‌شود یا هر اپلیکیشن دیگری که شما برای آن تعریف کنید. یکی دیگر از مشخصه‌های این گوشی امن‌بودن آن است که بلک‌بری در این حوزه ید طولایی دارد. این برند به امن‌بودن گوشی هایش همواره شهرت داشته و حالا هم اعلام کرده که KeyOne امن‌ترین موبایل با سیستم‌عامل اندروید در دنیا است. با این حال باید دید آیا این بار هم این برند از توجه مخاطبان دور می‌ماند یا همچنان رو به سقوط می‌رود.

اما در این میان بد نیست نگاهی به برند سونی بیندازیم که جدیدترین تلفن هوشمندش در نمایشگاه موبایل امسال عنوان بهترین گوشی هوشمند را به خود اختصاص داد. این موبایل که Xperia XZ Premium نام دارد، توانست نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کند. اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم نخستین گوشی‌ مجهز به پردازنده‌ اسنپ‌دراگون ۸۳۵محسوب می‌شود و این موضوع را می‌توان برگ برنده سونی در کنگره موبایل امسال دانست.  نمایشگر 5/ 5 اینچی با رزولوشن ۳۸۴۰×۲۱۶۰ با بهره‌گیری از فناوری HDR، باتری ۳۲۳۰ میلی‌آمپری، اندروید نوگت و دوربین ۱۹ مگاپیکسلی از ویژگی‌های این تلفن هوشمند سونی است که ۷۰۰ دلار قیمت دارد. کمپانی ژاپنی سونی که مدت‌هاست در حوزه تلفن همراه به حاشیه رفته و حتی چندی پیش زمزمه تعطیل‌شدن این بخش از سونی به گوش می‌رسید حالا با معرفی Xperia XZ Premium توانسته نور امیدی در دل‌ها روشن کند.

مدتی بود که بازار تلفن همراه در دست کمپانی سامسونگ بود و پس از آتش‌سوزی‌ تلفن‌های گلکسی نوت ۷ و حواشی آن عرصه رقابت برای سامسونگ تنگ شد. سامسونگ پس از مرگ استیو جابز و به‌تبع آن مرگ خلاقیت و نوآوری در کمپانی اپل سری در سرها بلند کرد و توانست سهم جالب توجهی از بازار تلفن‌های هوشمند را به خود اختصاص دهد. البته این شرکت همواره به کپی‌کردن معروف بوده و حتی تا هنوز هم اتهام‌های مختلف کپی‌کردن به‌ویژه از اپل را با خود به همراه دارد؛ ولی با این حال به لطف سوء‌مدیریت‌های تیم کوک و پشت سر گذاشتن رقیب اصلی و البته تلاش و قابلیت‌های ویژه خود توانست در حوزه تلفن همراه رشد جالب توجهی داشته باشد و طرفداران پروپا قرصی هم برای خود پیدا کند که حتی پس از حوادث مربوط به نوت ۷ همچنان به این کمپانی وفادار ماندند و منتظر محصول بعدی نشستند. سامسونگ هم البته آنها را ناامید نگذاشت.

این کمپانی در کنفرانس مطبوعاتی‌اش در کنگره جهانی موبایل امسال از عرضه گلکسی اس ۸در آوریل امسل خبر داد و به طرفدارانش نوید یک تلفن هوشمند با اقلیت‌های برجسته از جمله پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۳۵ را داد. این کمپانی در کنگره موبایل از تبلتی رونمایی کرد که می‌توان آن را رقیبی برای سرفیس‌ پروی مایکروسافت دانست و از طرفی هم یک کپی از سرفیس‌پرو. این تبلت که مجهز به ویندوز ۱۰ است شباهت بسیاری به سرفیس‌پروی مایکروسافت دارد و البته بعید است به آن خوبی باشد. گلکسی بوک در دو سایز 10/ 6 اینچی (1920*1280) با صفحه نمایش ال‌سی‌دی و 12 اینچی (2160*1440) با صفحه نمایش AMOLED عرضه می‌شود. گلکسی بوک 10/ 6 اینچی از رم 4 گیگابایتی، حافظه داخلی 64 یا 128 گیگابایتی و دوربین جلویی 5مگاپیکسلی بهره می‌برد.

گلکسی بوک 12اینچی نیز با رم 4 گیگابایتی و 128گیگابایت حافظه داخلی یا 8 گیگابایت رم به همراه 256گیگابایت حافظه داخلی و دو دوربین (دوربین پشتی 13 مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار و دوربین جلویی 5مگاپیکسلی) عرضه می‌شود. به‌طور کلی کنگره جهانی موبایل امسال با اینکه از حضور کمپانی‌های پیشرو در حوزه تلفن همراه مانند نوکیا بهره‌مند بود، بازهم قابل مقایسه با سال‌های نخست برپایی‌اش نبود. در آن سال‌ها که نوکیا به نوعی میزبان اصلی در این کنگره بود حالا با برگشت به گذشته و نه نوآوری خاصی سعی کرده از ستارگان این نمایشگاه شود و توجه دیگران را به خود جلب کند؛ توجهی که دیر یا زود کمرنگ می‌شود و به سمت خلاقیت‌های جدیدی می‌رود که نسل امروز آن را نیاز دارد و با موج آن پیش می‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا