تکنولوژی

سایه دیجیتالی بر المپیک ریو

 المپیک حداقل از 1936 تا امروز تنها محل تلاقی ورزشکاران نبوده بلکه به نوعی رویدادی برای آزمایش و عرضه تازه‌ترین تکنولوژی‌ها نیز به‌شمار می‌رفته است. در آن سال برای نخستین‌بار بازی‌های المپیک به‌صورت زنده از تلویزیون پخش شد و این سرآغازی برای نوآوری‌های تصویری در این رویداد بود. در المپیک 1964 ژاپن برای نخستین‌بار شاهد حضور تکنولوژی تصاویر رنگی بودیم و این تازه دو سال قبل از آن بود که بنگاهی چون BBC برنامه‌های خود را رنگی پخش می‌کرد. در 1984 و در جریان المپیک لس‌آنجلس شاهد حضور تکنولوژی HD بودیم. در المپیک ریو نیز در بخش نمایش شاهد حضور تکنولوژی‌های تصویری جدیدی هستیم از جمله شبکه‌های تلویزیونی مشهوری چون NHKکه تجربه واقعیت مجازی را برای بینندگانش به ارمغان می‌آورد. یا تکنولوژی‌های سوپر HD و پهپادها که ریو را هم به محلی برای تجربه نوآورترین تکنولوژی‌ها تبدیل کرده است.

 

واقعیت مجازی در ریو

سرویس پخش رویدادهای المپیک (OBS) که مسوولیت هماهنگی پوشش تلویزیونی مسابقات را برعهده دارد برای نخستین‌بار تصاویر مختلفی را از برخی رویدادها به‌صورت واقعیت مجازی تصویربرداری خواهد کرد. رویدادهای افتتاحیه و اختتامیه و مسابقات دوومیدانی و والیبال ساحلی رویدادهایی خواهند بود که به‌صورت واقعیت مجازی تصویربرداری خواهد شد و به شبکه‌های مختلف تلویزیونی ارائه می‌شود. در این میان شبکه‌های NBC و BBC از جمله شبکه‌های تلویزیونی هستند که از این امکان برای پخش این رویدادها به‌صورت VRبهره خواهند برد. شبکه NBC صدها ساعت از تصاویر 360درجه متناسب‌سازی شده برای نمایش از طریق واقعیت مجازی را آماده کرده است که از طریق هدست‌های واقعیت مجازی Samsung Gear VR به کاربران ارائه می‌شود. BBC نیز پخش مسابقات المپیک را به‌صورت واقعیت مجازی از طریق یک اپلیکیشن در دستور کار خود قرار داده است. همچنین کاربران می‌توانند از طریق Google Card boardکه یک هدست ارزان قیمت ساخت شرکت گوگل است این مسابقات را به این شکل مشاهده کنند. دیدن مسابقات از طریق واقعیت مجازی تجربه بسیار جدیدی است که در پی رشد بی‌نهایت عجیب و غریب واقعیت مجازی حالا به سرعت همه‌گیر می‌شود. برخی از شبکه‌های تلویزیونی مانند Sky یا NBC پیش از این برخی رویدادها را به‌صورت 360 درجه تصویربرداری کرده و از طریق VR به نمایش گذاشتند.

 

پرواز پهپادها

در المپیک لندن در سال 2012 شاهد انفجاری با استفاده از پهپادها برای تصویربرداری‌های خیره‌کننده بودیم و امسال این تجربه به شکل گسترده‌تری مورد توجه قرار خواهد گرفت، به‌طوری‌که متخصصان تکنولوژی معتقدند امسال پهپادها ستاره (پوشش) مسابقات خواهند بود. پهپادهای ویژه‌ای برای تصویربرداری از مسابقات آبی با پرسپکتیوهای بی‌نظیر طراحی شده‌اند و در عین حال قوانین معینی در نظر گرفته شده تا این پهپادها به درستی استفاده شوند و فاصله ایمن خود را با جمعیت و ورزشکاران حفظ کنند. در واقع تمام تلاش‌ها به کار گرفته شده تا احیانا حادثه‌ای مشابه آنچه سال گذشته در مسابقات اسکی آلپاین برای Marcel Hirscher پیش آمد، تکرار نشود. در آن مسابقات دماغه یک پهپاد تنها با چند اینچ فاصله از کنار او رد شد و می‌توانست فاجعه‌ای را ایجاد کند.

 

تکنولوژی اولترا HD

در زمینه اولترا HD شبکه NBC قصد دارد تا با پخش صدها ساعت پوشش تصویری با این فرمت تصویری که البته به 4K نیز شناخته می‌شود تجربه‌ای از کیفیت بالای تصویری مسابقات ورزشی به بینندگانش ارائه دهد. ورزش‌هایی که با این کیفیت تصویربرداری خواهند شد عبارتند از دوومیدانی، شنا، فوتبال مردان و جودو. نکته اینکه نمی‌توان این مسابقات را با این فرمت تصویری به‌صورت زنده دید چون پردازش تصاویر با این فرمت به 24 ساعت زمان نیاز دارد. این تکنولوژی چهاربرابر کیفیت بالاتری نسبت به HD دارد. البته کاربران برای دیدن مسابقات با این کیفیت به تلویزیونی نیاز دارند که این فرمت تصویری را پشتیبانی کند.البته شبکه BBC هم گفته که 4K را پشت درهای بسته آزمایش خواهد کرد و این یعنی آن را به‌صورت عمومی پخش نخواهد کرد.

 

تکنولوژی Super High- Vision

هر چقدر از تکنولوژی 4K می‌دانیم را باید ذره‌ای از آنچه تصور کنیم که در تکنولوژی Supe High Vision مورد استفاده قرار می‌گیرد. تکنولوژی که به آن 8K می‌گویند و تا 16 برابر کیفیت تصویر بهتری نسبت به HD دارد. مرکز تصویربرداری المپیک می‌خواهد 130ساعت از مسابقات المپیک با فرمت 8K تصویر تولید کند که بخش عمده آن با کاهش کیفیت تصویر به‌صورت 4K به شبکه‌های تلویزیونی تحویل داده خواهد شد. شبکه NHK ژاپن تنها شبکه‌ تلویزیونی خواهد بود که این مسابقات را با کیفیت 8K پخش خواهد کرد. البته نکته اینکه حتی در ژاپن هم تلویزیون‌های 8K برای دریافت تصاویر با این فرمت وجود ندارد، به همین دلیل NHK صرفا این تصاویر را در مراکز خود و احتمالا روی صفحات بزرگ نمایش برای عموم به نمایش خواهد گذاشت. از یاد نبریم که ژاپنی‌ها خود را برای مسابقات 2020 توکیو آماده می‌کنند.

 

سیلیکون ولی و المپیک

تعداد زیادی از شرکت‌های سیلیکون ولی به نوعی در المپیک امسال ریو حضور دارند. بخشی برای سنجش سلامت ورزشکاران و بخشی به‌عنوان پرداخت اینترنتی و برخی نیز نمایش اینترنتی مسابقات. به نوعی ریو امسال شاهد حضور تکنولوژیک‌ترین ابزارها در تاریخ برگزاری المپیک است. فیس‌بوک از ابزار پخش زنده خود برای ارائه تصاویر اختصاصی المپیک بهره می‌گیرد. شبکه NBC مسابقات حساس را به‌صورت ویدئو از طریق فیس‌بوک و اینستاگرام ارائه می‌کند. همچنین از Facebook Live برای مصاحبه‌های اختصاصی با ورزشکاران استفاده خواهد شد. گوگل جست وجوی خود را برای نمایش لحظه‌به‌لحظه نتایج و جدول مسابقات به روز کرده است. همچنین اپلیکیشن‌های گوگل هم اندروید و هم iOS تازه‌ترین نتایج مسابقات را عرضه می‌کنند. همچنین اطلاعات و جزئیاتی از راه‌های شهر ریو روی گوگل مپ و یوتیوب قرار گرفته است. گوگل همچنین در چند ماه اخیر سرمایه‌گذاری زیادی روی توسعه نقشه شهر ریو و همچنین استفاده از نرم‌افزار ترجمه گوگل کرده است. گفته می‌شود که این شرکت حدود یک میلیون کسب وکار کوچک را آموزش داده تا هنگام مواجهه با یک توریست چگونه از این اپلیکیشن استفاده کنند تا صحبت‌های طرفین ترجمه شود.

در همین حال برخی شرکت‌ها هم در حوزه تکنولوژی‌های مربوط به سلامت در این رویداد شرکت کرده‌اند از جمله استارت‌آپ به اسمKinsa است که دستگاه ترمومتری را به المپیک اهدا کرده که برای جست وجوی ویروس زیکا به کار می‌آید. همچنین شرکت سیسکو نیز برای مدیریت دیتا و امنیت اطلاعات از سوی کمیته المپیک برزیل دعوت به همکاری شده است. با حضور سیسکو در تمامی میادین ورزشی اطلاعات از طریق شبکه‌ای که این شرکت ایجاد کرده منتقل خواهد شد. همچنین شرکت اینتل نیز سرویس رایانش ابری طراحی کرده که برای دوربین‌های حرکتی (WAMI) و مدیریت ارتباطات و داوطلبان مورد استفاده قرار می‌گیرد. حالا می‌توان گفت المپیک ریو نخستین المپیکی است که مفاهیمی چون بیگ‌دیتا و رایانش ابری را به‌طور جدی مورد استفاده و تحلیل قرار خواهد داد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا