تکنولوژی

سازمان ملل خواستار ثبت تمام پهپادهاست

در حال حاضر، دارندگان انواع مختلف پهپاد در آمریکا و انگلستان نیازی به ثبت دستگاه خود و ارائه اطلاعات آن به مقامات را ندارند. البته سامانه‌هایی در این زمینه ایجاد شدند که هیچ کدام به سرانجام نرسیدند. حالا آژانس هوایی سازمان ملل متحد که تحت عنوان سازمان هوانوردی غیرنظامی بین المللی(ICAO) شناخته می‌شود، تصمیم دارد با خلق سازمانی اختصاصی برای ثبت اطلاعات پهپادها، در جهت ایجاد چهارچوبی مشترک از قوانین پروازی و ردیابی هواپیماهای بدون سرنشین قدم بردارد.

دلیل اصلی نیاز به ایجاد چنین سامانه‌ای این است که با توجه به افزایش میزان استفاده از پهپادها، میزان ریسک سواستفاده‌های احتمالی توسط آنها بالاست و تا کنون بسیاری از دارندگان پهپاد توانسته‌اند بدین وسیله جرم‌های مختلف مرتکب شوند. به همین دلیل مقامات امنیتی الزاما باید اطلاعات تمام پهپاد‌های موجود در سطح آسمان را در اختیار داشته باشند تا شناسایی و رد‌یابی مجرمین از این طریق آسان شود.

تا پیش از این کشورهای زیادی از جمله آمریکا تلاش کرده بودند تا سامانه منسجمی برای ثبت اطلاعات پهپادها ایجاد کنند ولی تا کنون هیچ کدام از آنها موفقیت‌آمیز نبوده است. در ماه مارس اداره هوانوردی فدرال اعلام کرد که تمام پهپاد‌ها در آمریکا باید در این سامانه ثبت شوند که هرگز به مرحله اجرا نرسید. یکی از دلایلی که ثبت تمام پهپاد‌ها کار سختی است این است که هیچ استاندارد جامع برای همه پهپادها در دنیا وجود ندارد. یکی چند میلیون دلار و یکی چند هزار دلار می‌ارزد، هر کدام از آنها برای شرایط اب و هوایی مختلف و همچنین با اهداف مختلف طراحی می‌شوند.

سازمان ملل تصمیم گرفت تا خود این سامانه را راه اندازی کند و اطلاعات تمام پهپادها اعم از خصوصی و یا تبلیغاتی باید در این سامانه ثبت شوند. فعلا اعلام نشده است که کدام یک از سازمان‌ها با سازمان ملل در این زمینه همکاری خواهند داشت. با ثبت پهپادها در یک سامانه واحد، نیاز به ایجاد تشکل‌ها و سامانه‌های دیگر از بین می‌رود و به علاوه، مقامات امنیتی یک کشور می‌توانند از راه دور تمام هواپیماها و پهپاد‌های بدون سرنشین را شناسایی کنند و وضعیت صاحبان آنها نیز به همین شیوه کاملا مشخص خواهد بود.

Parimal Kopardekar ، یکی از محققان ناسا در زمینه سیستم‌های  کنترل ترافیک وسایل حمل و نقل هوایی بدون سرنشین اعلام کرد که وضع قوانین و استانداردهای مشخص در زمینه صنعت پهپاد در سرتاسر دنیا می‌تواند بسیار کارآمد باشد:” حرکت سازمان ملل در زمینه یکپارچه سازی وضعیت پهپاد‌ها، حرکت هوشمندانه‌ای است. با این اقدام، صاحبان پهپادها می‌توانند در کشورهای مختلف از دستگاه‌های خود بدون هیچ مشکلی استفاده کنند.”

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا