تکنولوژی

درآمد 40.3 میلیون پوندی شازم زیر ذره بین

Shazam یک شرکت تکنولوژی انگلیسی است که برای ساخت برنامه تشخیص موسیقی Shazam شهرت دارد. این شرکت سال گذشته درآمدی معادل 40.3 میلیون پوند داشته است با این وجود یکی از معدود شرکت‌های یونیکورن(شرکت‌هایی با ارزش بیش از 1 میلیارد دلار) در کشور انگلیس محسوب می‌شود که همین مسئله سوال‌های زیادی را برانگیخته است.

این شرکت، ارزش میلیاردی دارد ولی درآمد کمی داشته و به عبارت دیگر میزان درآمد با میزان ارزش شرکت هم خوانی ندارد. همچنین درآمد این شرکت در سال 2015،  35.2 میلیون دلار بوده و در سال 2016 افزایش 14 درصدی داشته است.

برنامه Shazam، نوعی موتور جستجو برای اطلاعات موسیقی محسوب می‌شود. این برنامه با ضبط قسمت‌هایی از موسیقی در حال پخش قادر است نام و خواننده موسیقی را تشخیص دهد. این برنامه با معرفی برخی از مشتریان به سرویس‌هایی نظیر iTunes برای خرید و دانلود موسیقی، همچنین با پخش تبلیغات داخل برنامه و یا ثبت نام اکانت پرمیوم در آمد زایی می‌کند.

این برنامه اخیرا از شیوه دیگری نیز درآمد زایی کرده است که Shazamming نام دارد. این سرویس جدید با تشخیص صدای تبلیغات در حال پخش تلویزیون و یا رویت تبلیغات چاپ شده، کاربر را به وب سایت تبلیغ مورد نظر هدایت می‌کند.

در سال 2015، شازم موفق شد مبلغ 30 میلیون دلار از سرمایه گذارانی نظیر Kleiner Perkins Caufield & Byers، nstitutional Venture Partners  و غیره دریافت کند که باعث شد ارزش این شرکت به بیش از یک میلیارد دلار برسد. این شرکت در سپتامبر سال گذشته اعلام کرد که موفق شده است عنوان  EBITDA profitable را از آن خود کند.  EBITDA profitable سیستمی است که به درآمد جدای از بهره، مالیات و استهلاک اطلاق می‌شود و در تحلیل سودآوری شرکت‌ها استفاده می‌شود. این شرکت همچنین اعلام کرد که برنامه شازم بیش از یک میلیارد بار در سرتاسر دنیا دانلود شده است.

رئیس کل شازم اندرو فیشر اعلام کرد:« ما از عملکرد سال 2016 خود بسیار راضی هستیم و حالا وضعیت اقتصادی با ثباتی داریم. ما یک سال تمام بدون سوددهی سپری کردم  و تصمیم گرفتیم با همان شیوه، به روی قسمت‌های اصلی درآمدزای شرکت مانند معرفی محصولات نوآورانه و تحقیقات و توسعه، تمرکز بیشتری داشته و جذب سرمایه کنیم.”

طبق گزارش‌های منتشر شده، شازم موفق شد میزان ضرردهی خود را از 16.6 میلیون پوند در سال 2015، به 4 میلیون پوند در 2016 برساند.

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا