تکنولوژی

برنده جنگ هوش مصنوعی کیست؟

یک هفته پیش شرکت مایکروسافت کنفرانس برنامه نویسان Build را در سیاتل برگزار کرد. این هفته نیز گوگل کنفرانس مشابهی در آمفی تئاتری کنار کمپ Mountain View  برگزار کرد که I/O نام داشت. به نظر می‌رسید کنفرانس مایکروسافت، تجسم جدیدی از حیات این شرکت، تحت رهبری Satya Nadella است. ولی کنفرانس I/O گوگل بیشتر به یک سخنرانی پراکنده شبیه بود.

این دو شرکت، مدت‌هاست که باهم رقابت دارند ولی در حال حاضر بیشترین رقابت این دو شرکت در حوزه‌های پردازش ابری، تکنولوژی یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی، برنامه‌های کاربردی و تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی است. حوزه‌ای که رقابت این دو شرکت در آن بیشتر از هر زمینه دیگری به چشم می‌خورد، حوزه تکنولوژی یادگیری ماشینی است. مدیرعامل گوگل، ساندار پیچای در سخنرانی خود اعلام کرد که شرکتش از شرکت شماره یک در حوزه موبایل، در حال تبدیل شدن به شرکت شماره یک در زمینه تکنولوژی هوش مصنوعی است.

مایکروسافت هم در حال پیمودن همین مسیر است ولی مدیر عامل این شرکت، ساتیا نادلا این واقعیت را در قالب جملات متفاوتی عنوان کرد. هر دو شرکت،محصولات جدید و برتر خود را در صنعت هوش مصنوعی معرفی کردند. مایکروسافت، برنامه فوق العاده Story Remix را معرفی کرد، این برنامه به صورت خودکار با استفاده از عکس‌ها و فیلم‌های کاربران آماتور، فیلمظهای خانگی تهیه می‌کند. گوگل نیز Google Photos را معرفی کرد، برنامه‌ای که با استفاده از یادگیری ماشینی به کاربران این امکان را می‌دهد تا راحت‌تر عکس‌های خوب خود را به اشتراک بگذارند.

مقایسه سخنرانی‌های پیچای و نادلا بسیار جالب است. عمده سخنرانی پیچای در مورد آمار جدید و معرفی یک یا دو محصول بود اما نادلا بیشتر در مورد مزایا و معایب پیشروی‌های اجتناب ناپذیر تکنولوژی صحبت کرد. نادلا در بخش‌هایی از سخنان خود  اعلام کرد:”ما می‌خواهیم از تکنولوژی برای دادن قدرت بیشتری به مردم استفاده کنیم. وقتی تا این اندازه در زمینه‌های مختلف پیشرفت داشته‌ایم، باید شرایطی فراهم شود که افراد بیشتری با کمک آنها کیفیت زندگی خود را ارتقا دهند”.

برنامه Remix محصول بسیار جالب‌تر و هیجان انگیز‌تری است که با استقبال بسیار خوبی از طرف حضار روبرو شد. برنامه جدید Google Photos نیز قابلیت‌های جالب زیادی دارد اما نه آنقدر که مردم را به وجد بیاورد. گوگل، برنامهGoogle Lens  را نیز معرفی کرد که به نظر برنامه کاربردی می‌رسد اما شرکت گوگل اطلاعات زیادی در مورد آن اعلام نکرد و برخی از افراد بعد از خروج از سالن کنفرانس، حتی نفهمیده بودند که این برنامه واقعا چیست! گوگل همچنین برنامهGoogle Goggles  را معرفی کرد، برنامه‌ای که به کاربران این امکان را می‌دهد که اشیا اطراف خود را شناسایی کنند.

بزرگ‌ترین دستیابی‌های هر دو شرکت در زمینه تکنولوژی هوش مصنوعی، دو محصول Microsoft Cortana  و Google Assistant است. در این زمینه، گوگل از رقیب خود جلو زده است زیرا از لحاظ سخت افزاری دسترسی بیشتری به تکنولوژی دستیار هوشمند خود عرضه کرده است. کورتانا هم خیلی خوب است یا حتی شاید بشود گفت بهترین است اما از انجا که بیشتر مختص دسکتاپ است و از طریق دیگر وسیله‌ها قابل دسترسی نیست کمی از رقبا دور افتاده است.

گوگل در مورد دستیار هوشمند خود خبرهای جدیدی اعلام کرد که البته مهم‌ترین آنها مانند انجام تماس از طریق گوگل هوم و عرضه دستیار هوشمند برای آیفون، قبلا معرفی شده بودند. البته هیچ کدام از قابلیت‌های جدید دستیار هوشمند فعلا عرضه نشده‌اند که تا حدودی باعث رنجش خاطر طرفداران این شرکت شده است. مایکروسافت نیز، از Microsoft Graph پرده برداشت، ابزاری که از طریق آن تمام برنامه‌ها و دستگاه‎های این شرکت می‌تواند به یکدیگر متصل شود.

حوزه اساسی دیگری که هر دو شرکت در زمینه آن صحبت کردند، تکنولوژی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی بود. مایکروسافت با HoloLense 3 هزار دلاری خود در زمینه واقعیت افزوده، حرف بیشتری برای گفتن دارد. گوگل نیز با تلفیق تکنولوژی Machine Vision در تکنولوژی Tango قصد دارد از گوشی‌ها به عنوان یک لنز برای دیدن واقعیت افزوده استفاده کند. گوکل در زمنیه واقعیت مجازی، تنها اعلام کرد که هدست‌های جدید این شرکت با مشارکت با شرکت‌های دیگر در حال تولید است و حرفی از اطلاعات و جزئیات بیشتر این محصول نزد. مایکروسافت نیز اعلام کرد برخی از شرکت ها مانندAcer  با کمک تکنولوژی هولولنز مایکروسافت، هدست‌های جدیدی تولید کرده‌اند که تا پایان سال به بازار عرضه می‌شود. هولولنز از لحاط تکنیکی از هر محصول دیگری که گوگل در این زمینه معرفی کرده است، سریع‎تر است.

هر دو شرکت از نسخه‌های جنجالی و انقلابی به روز رسانی سیستم‌های عامل اختصاصی خود سخن گفتند. گوگل که همین حالا نیز اشاره‌های به اندروید او کرده است و مایکروسافت نیز اعلام کرده تا پایان سال، دو به روز رسانی برای ویندوز 10 معرفی خواهد کرد. با مقایسه کنفرانس‌های این دو شرکت مشاهده می‌کنیم که مایکروسافت عملا تعداد بیشتری محصول برای عرضه دارد. این شرکت همچنین کنفرانس پر شورتری داشت و توضیحات درباره محصولات نیز به شیوه شگفت انگیزی ساده و روشن بود.

اما کنفرانس گوگل به نظر می‌رسید که به نوعی مبهم است و مخاطب خاصی ندارد. کنفرانس I/O گوگل به عقیده بسیاری، کسل کننده بود و هیچ محصول جدید که همین حالا در بازار وجود داشته باشد معرفی نشد. به نظر میظرسید که مایکروسافت امسال در کنفرانس خود بهتر عمل کرده است. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا