تکنولوژی

بحث‌ داغ اینترنت در ژنو سرد

اجلاس راهبری اینترنت (IGF) از روز گذشته با شعار «آینده دیجیتالی‌ات را بساز» در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو آغاز به کار کرد و در روز برفی افتتاحیه ‌بحث‌های داغی پیرامون مدیریت اینترنت بین نمایندگان کشورها به وجود آمد.

موضوع راهبری اینترنت یکی از خروجی‌های اجلاس جامعه اطلاعاتی سازمان ملل بود که در نهایت بزرگترین آن تحت عنوان اجلاس سران در سال ۲۰۰۴ در همین شهر ژنو برگزار شده بود. در دور نهایی اجلاس سران که در تونس انجام گرفت نمایندگان دولت‌ها توافق کردند جنجالی‌ترین بحث اجلاس یعنی راهبری اینترنت از طریق فوروم‌های جداگانه‌ای با حضور ذینفعان مختلف پیگیری شود.

نخستین اجلاس راهبری اینترنت در یونان برگزار شد و اجلاس ژنو دوازدهمین دوره این اجلاس است

اجلاس راهبری اینترنت ژنو در طی پنج روز برگزار می‌شود و عمدتا شامل پنل و اتاق بحث‌های متعدد است. بسیاری از موضوعات از قبل توسط برخی افراد پیشنهاد وتایید شده و به جز شرکت کنندگان حضوری بسیاری نیز به صورت آنلاین به بحث‌ها می‌پیوندند. به رغم آنکه تقریبا اتفاق رخ داده در آمریکا در نقض قانون بی طرفی اینترنت تقریبا در روز نخست اجلاس نادیده گرفته شد اما انتظار می‌رود این بحث مهم طی روزهای آینده در برخی از پنل‌ها و سخنرانی‌ها مورد توجه قرار گیرد.

عمده موضوعات اجلاس راهبری اینترنت مربوط به بحث‌ها و چالش‌های اینترنت است. در نخستین روز از این اجلاس در پنلی با عنوان «دیتا، نفت جدید: شکل دهی اقتصاد دیجیتال در خاورمیانه» شرکت کنندگان ظرفیت‌های رشد تکنولوژی در خاورمیانه را مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان تقریبا اغلب نهادهای اصلی فعال در حوزه اینترنت از جمله نهادهایی مثل آیکن  که مدیریت نام‌ها ودامنه‌های اینترنتی را برعهده دارد تا نهادی مانند رایپ که در زمینه مدیریت آدرس‌های آی پی اینترنتی فعال است در این اجلاس حضور پررنگی دارند.

رئیس جمهور سوئیس

*رئیس جمهور سوئیس

رئیس جمهور سوییس در مراسم افتتاحیه این اجلاس گفت که امیدواریم اجلاس امسال برای چالش های فضای دیجیتال مثل مقررات‌گذاری اینترنت، امنیت اطلاعات و گپ دیجیتالی پاسخ‌های مناسبی داشته باشد. دبیرکل سازمان ملل هم در یک پیام ویدیویی به اجلاس گفت که سازمان ملل آماده همکاری با تمام ذینفعان و بازیگران فضای اینترنت است. مایک مولار دبیر سازمان ملل در ژنو با نگاهی انتقادی به قدرت گرفتن شرکتها در اینترنت گفت که اینترنت به بعضی شرکت‌ها آنقدر قدرت داده که در انتخابات هم تاثیر می‌گذارند

پس از جلسه افتتاحیه پنلی باحضور وینت سرف مبدع اینترنت، رئیس جمهور سوییس، مدیرکل اتحادیه جهانی مخابرات ITU، دبیر انجمن اینترنت ، معاون شرکت AT&T و تعدادی از مدیران و شخصیت‌های دیگر برگزار شد.

وینت سرف در سخنانش در این پنل گفت که اینترنتی که امروز از آن استفاده می‌کنیم آینه‌ای از زندگی ماست اگر مشکلی در آن می‌بینیم آن مشکل در خود جامعه ما وجود دارد و دولت‌ها به جای وضع قوانین محدود کننده و مجازات در فضای اینترنت به فکر رفع مشکلات در خودجامعه باشند

رئیس جمهور سوییس که تنها مقام دولتی در این پنل بود در پاسخ به انتقاد وینت سرف از نگاه دولت‌ها در اینترنت گفت که جرم جرم است چه در فضای آنلاین رخ دهد یا در فضای آفلاین ما در فضای آفلاین از سال‌ها قبل قوانین مربوط به مجازات و جرم را داشته‌ایم وهمان قوانین می‌توانند برای اینترنت هم به کار گرفته شوند و موضوع ما ایجاد قوانین جدید ویژه برای اینترنت نیست.

وینت سرف در پاسخ گفت که سیاست‌های بالا به پایین برای مدیریت اینترنت پاسخ‌گو نیست و همین اجلاس راهبری اینترنت نمونه‌ای از مدل پایین به بالایی است که برای بحث پیرامون مقررات‌گذاری دراینترنت وجود دارد.

وزیر ارتباطات روسیه نیز در سخنانی نسبتا تند به موضوع غیر دولتی‌ها در کنفرانس انتقاد کرد و گفت: اینترنتی که وینت سرف اختراع کرد با اینترنتی که امروز با آن مواجه‌ایم بسیار متفاوت است وخود سرف هم تصور نمی‌کرداینترنت به شکل امروزی به وجود بیاید. وزیر ارتباطات روسیه گفت : اگر امروز دولت‌ها در برابر مرد در زمینه موضوعات اینترنتی مسوولند پس اختیارشان در سازمان ملل وبرای مدیریت بر اینترنت کجاست؟

اشاره وزیر ارتباطات روسیه به درخواست همیشگی دولت‌ها طی ده سال گذشته برای حضور در سازمان‌های مرتبط با مدیریت اینترنت بوده است. بسیاری از دولت‌ها معتقد بودند که مدیریت نهادهای کلیدی اینترنت مثل آیکن باید از طریق سازوکاری در اختیار سازمان ملل قرار گیرد تا از آن طریق دولت‌ها هم بتوانند دراین فضا تاثیر گذار باشند.

مدیرعامل آیکن در پاسخ به صحبت‌های وزیر ارتباطات روسیه گفت : هیچ کس نباید اینترنت را کنترل کند ما در آیکن سال‌هاست با موفقیت به کمک بخش‌های مختلف از جمله خود نمایندگان دولت‌ها و بخش خصوصی با موفقیت به هدایت اینترنت کمک کرده‌ایم. این سیستم موفق جواب داده و نباید تغییر کند

بحث راهبری اینترنت هر چند طی ده سال اخیر به شکل و انحا گوناگون بین دولت‌ها، نهادهای اینترنتی و جامعه مدنی در رفت و برگشت بوده هر چند در عمل هیچ کدام از نهادهای اینترنتی به دولت‌ها یا سازمان ملل واگذار نشده اما حداقل باعث شده که نهادهای اینترنتی وضعیت مستقل‌تری ( ولو در ظاهر بگیرند) . بسیاری از نهادهای اینترنتی از جمله آیکن طی سال‌های اخیر رابطه مستقیم خودرا با دولت آمریکا ( جایی که اینترنت از آن سرچشمه گرفت ) کم رنگ کرده‌اند. نهاد دولتی مثل یانا که تا پیش از این کنترل‌های فنی مختلفی روی اینترنت داشته کم کم وظایف خود را به نهادهایی چون آیکان و رایپ واگذار کرده است

اجلاس راهبری اینترنت اما فقط محلی برای بحث‌های مربوط به مدیریت اینترنت نیست بلکه بحث‌های اجتماعی تری هم در این رویداد روی میز قرار می‌گیرد. از جمله مشکل برابری جنسیتی، امنیت اطلاعات، توسعه اینترنت و راهبردهای مربوط به جوانان، کپی رایت، زیرساخت‌های مخابراتی، دامنه‌های اینترنتی، سیاست‌های حفاظت از مشتریان و مردم در اینترنت، اقتصاددیجیتالی و

حدود ۲۹۰۰ نفر برای حضور در این اجلاس ثبت نام کرده‌اند

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا