تکنولوژی

با این ابزار گوگل، هوش مصنوعی را بیشتر بشناسید

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، مبحث‌های جدید و هیجان انگیزی هستند و احتمالا تا کنون یک یا دو مطلب در مورد آنها خوانده‌اید. اما بیشتر مواقع بهترین راه فهمیدن شیوه عملکرد یک موضوع، آزمایش عملی آن است. حالا ابزار جدیدی توسط گوگل ارائه شده است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا از طریق مرورگر، بتوانند با تکنولوژی هوش مصنوعی و نحوه عملکرد آن بیشتر آشنا شوند. این ابزار که Teachable Machine نام دارد، می‌تواند تنها در دو دقیقه اطلاعات زیادی در مورد تکنولوژی یادگیری ماشینی به کاربرعرضه کند.

Teachable Machine به کاربر این امکان را می‌دهد تا با استفاده از وبکم، برنامه‌ای مجهز به هوش مصنوعی ویادگیری ماشینی را آموزش دهند. تنها کافیست دگمه‌های سبز، بنفش یا نارنجی را فشار داده و بعد از آن ماشین هرآنچه که از طریق وبکم ببیند را ضبط می‌کند. زمانی که سیستم، اطلاعات محیط اطراف را به اندازه کافی آموزش دید، قادر خواهد بود هر نوع دستوری اعم از تهیه فایل GIF، اجرای جلوه‌های صوتی و غیره را انجام دهد.

دستوراتی که این سیستم می‌تواند انجام دهد، طیف زیادی دارد و باعث سرگرمی کاربر خواهد شد اما تعدادی از مهم‌ترین جنبه‌های تکنولوژی یادگیری ماشینی را هویدا می‌کند. اول از همه نشان می‌دهد که برنامه‌ای مانند این قادر است با مشاهده مثال‌ها آموزش ببیند: سیستم می‌بیند، الگوها را کشف کرده و به یاد می‌سپارد. دوما،  این سیستم برای یادگیری به تعداد زیادی نمونه یا مثال نیاز دارد. سومین و مهمترین مسئله این است که دریافت این برنامه از دنیای اطراف، کاملا مصنوعی و آسیب پذیر است.

یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی حوزه‌های نوین در تکنولوژی محسوب می‌شوند که طی سال‌های اخیر رشد عظیم و چشم گیری داشته است اما همیشه باید این نکته را در نظر داشت که الگوریتم‌ها و الگوهایی که از این طریق ساخته می‌شوند، هرگز به آن میزانی که ما فکر می‌کنیم، هوشمند نیستند. به عبارت دیگر، این سیستم‌ها هنوز در حال یادگیری هستند. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا