تکنولوژی

بازار حباب‌گونه در صنعت پردازنده‌ها

صنعت نیمه هادی ها(Semiconductor Industry) چند سالی است که فعالیت پر رونقی نداشته است و تحلیل گران احتمال می دهند که این روند ادامه دار باشد.

روز گذشته،شرکت سازنده پردازنده‌های گرافیکی Nvidia، گزارش میزان درآمد خود را در چهار ماهه آخر سال 2016 منتشر کرد  که تحلیل گران را بسیار متعجب کرد. 

چرا شرکتی با این درآمد پایین، سهم بازار بالایی دارد؟ این دقیقا چیزی است که از آن به عنوان حباب در بازار نام می‌بریم.

وضع شرکت  انویدیا از شرکت‌هایی مانند Workday  و ServiceNow خیلی بهتر است و حداقل درآمدی دارد. سهام شرکت‌هایی مانند Broadcam , LLTC و AMD نیز به عقیده بسیاری از تحلیل گران حباب‌گونه به نظر می‌رسد. 

موقعیت شرکت Intel هم دست کمی از وضعیت دیگر شرکت‌های سازنده قطعات پردازنده ندارد اما بسیاری به آینده این شرکت امید زیادی دارند . ارزش سهام این شرکت، 16 درصد افزایش پیدا کرده که بازهم منطقی به نظر نمی‌رسد.

در حال حاضر حوزه‌هایی از تکنولوژی مانند هوش مصنوعی، ذخیره سازی ابری و اینترنت اشیا از رونق زیادی برخوردار هستند و رشد چشم گیری را تجربه می‌کنند. اما این به این معنی نیست که این شرکت‌های سازنده قطعات هم می‌توانند از طریق این حوزه‌ها، منفعت کسب کنند.

کارت‌های گرافیکی Nvidia ، تا کنون بیشتر در دستگاه‌های گیمینگ استفاده می‌شده است و بالا رفتن ارزش سهام این شرکت، از وارد شدن این شرکت به دنیای برنامه‌ها و تکنولوژی‌های جدید نشات می‌گیرد: کارت‌های گرافیک در برنامه‌های تشخیص چهره ، صدا و اشیا که با تکنولوژی یادگیری ماشینی (  Deep Learning ) کار می کنند، استفاده می شوند. این شرکت در نمایشگاه CES 2017 اعلام کرد که این کارت‌های گرافیک در خودروهای بدون راننده و یا Self-Driving Cars هم استفاده می‌شود.

مرتبط : تازه‌های شگفت‌نگیز Nvidia در نمایشگاه CES

صنعتی که Nvidia به دنبال آن است فعلا بسیار نوپا و کوچک است و حدود 15 درصد از درآمد شرکت Nvidia را تشکیل می‌دهد. به علاوه،شرکت‌های عظیمی مانند Amazon، Alphabet، Google  و Microsoft نیز تمرکز زیادی به روی ساخت قطعات توسط شرکت خود را دارند که همین مسئله در آینده ممکن است باعث از دور خارج شدن شرکتی مانند Nvidia شود.

 مدیر عامل Intel، Brian Krzanich  نیز روز چهارشنبه در کنفرانسی اعلام کرد که قرار است 7 میلیارد دلار سرمایه در شعبه کارخانه ایالت آریزونا (پروژه Fab 24) وارد شود. اما طبق گزارش‌های متعدد، ساخت پروژه این کارخانه از سال 2011 شروع شده و هنوز به اتمام نرسیده است.

مرتبط: اینتل از بازار تراشه‌های موبایل کنار می‌کشد؟

شرکت اینتل نیز اعلام کرده است که قرار است از ماه آوریل شیوه عملکرد تولید خود را به سمت تکنولوژهایی همچون اینترنت اشیا و ذخیره سازی ابری تغییر دهد اما از آنجاییکه شرکت‌های سرشناس و زیادی در این حوزه وجود دارد، شرکت اینتل برای ورود به این صنعت، کار سختی در پیش رو خواهد داشت.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا