تکنولوژی

اینترنت 5G چیست و کی عرضه ‌می‌شود؟

در حال حاضر ما اواسط انقلابی هستیم که اینترنت 4G به راه انداخت اما ارائه سرویس پرسرعت برای موبایل ،هم از لحاظ سرعت و هم پوشش دهی ، هنوز در ابتدای راه است.

برای مشاهده جدیدترین اطلاعات راجع به اینترنت 5G روی مطلب زیر کلیک کنید.

اینترنتی که امروز به آن دسترسی داریم با سرعتی معادل ۱۵۰ مگابیت برثانیه عرضه می‌شود و در برخی مناطق، اتصال Double LTE نیز ممکن شده است. همین حالا در برخی از شهرهای کشور انگلستان از جمله لندن، اینترنت LTE-A  یا ( 4G+ EE ) نیز ارائه شده است که سرعت اینترنت موبایل را تا ۳۰۰ مگابیت‌ برثانیه  افزایش داده است. پس چه دلیلی دارد که دنبال چیزی پرسرعت‌تر از این بگردیم؟

اینترنت 5G چیست؟

5G یا نسل پنجم نامی است که در حال حاضر به نسل بعدی از اینترنت موبایل گفته می‌شود که قرار ست بعد از 4G عرضه شود. سرعت اتصال این سرویس به اینترنت به طور غیر قابل باوری زیاد است و از فرکانس‌های بالاتری نسبت به 4G استفاده می‌کند. این نوع از اینترنت ، محدودیت‌های بسیار کمتری دارد که برای تکنولوژی‌هایی مانند “اینترنت اشیا” ایده آل است. به علاوه از آنجایی که سیگنال‌های این نوع از اینترنت نمی‌تواند زیاد انتشار پیدا کند، می‌بایست تعداد نقاط دسترسی بیشتر (Access Points (، و همینطور با فاصله نزدیک تر به هم قرار گیرند.

معمار اصلی اپراتور انگلیسی EE، پروفسور اندی ساتن( Andy Sutton) عقیده دارد که هدف اینترنت 5G این است که نامرئی باشد. این تکنولوژی باید مانند تکنولوژی “الکتریسیته”   همه جا حضور داشته باشد. این تکنولوژی ، به سازندگان وسایل الکتریکی کمک می‌کند تا برای “اینترنت اشیا”، دسترسی دائمی و نامحدود عرضه کنند.

چرا ما به اینترنت 5G احتیاج داریم؟

یکی از مهم‌ترین برتری‌های اینترنت 5G نسبت به 4G به استثنای تفاوت در سرعت ( که قاعدتا باید بین10Gbps تا 100Gbps باشد) ، مسئله “تاخیر” است ( در علوم مهندسی تاخیر یا Latency به بازه زمانی بین محرک و پاسخ گفته می‌شود). اینترنت 4G مجهز به تاخیر 40ms تا 60ms است که با وجود اینکه بسیار پایین است اما برای پاسخ لحظه‌ای کافی نیست. برای روشن شدن مسئله یک مثال می‌زنیم: یک گیمر که می‌خواهد به صورت بین المللی با حریفان دیگری در نقاط مختلف جهان بازی کند، باید از اینترنتی با تاخیر پایین استفاده کند و وقتی یک دگمه را فشار می‌دهد ، تغییرات ایجاد شده به صورت آنی و لحظه‌ای‌ ،از طریق سرور اعمال شود.

اینترنت 5G  قادر است با تاخیر “فوق العاده پایین” اطلاعات را ارسال کند( چیزی حدود تا 10 میلی‌ثانیه ) . برای مثال،این ویژگی به یک تماشاگر بازی فوتبال در استادیوم این امکان را می‌دهد تا بازی را هم زمان از طریق چند دوربین با زوایای مختلف و بدون حتی ثانیه‌ای تاخیر تماشا کند.

“ظرفیت” یا Capacity نیز یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم است. با هوشمند شدن بیشتر اشیا و ابزارهای الکتریکی، تکنولوژی “اینترنت اشیا” نیز روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. طبق پیش بینی تحلیل گران، تال 2020، هر شهروند بریتانیایی از 27 ابزار متصل به اینترنت اشیا استفاده می‌کند که تعمیم این رقم در کل دنیا ، 50 میلیارد دستگاه در سرتاسر دنیا خواهد بود. این نظریه ،هم گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند و هم یخچال‌ها، خودروها، عینک‌های واقعیت افزوده و حتی لباس‌های هوشمند را نیز شامل می شود. برخی از این وسایل برای داشتن عملکردی کاربردی، نیاز به ارسال و دریافت حجم اطلاعای به نسب زیادی هستند و برخی نیز ارسال و دریافت اطلاعات کمتری دارند. اینترنت 5G میزان نیاز هر وسیله را بررسی کرده و پهنای باند کافی در اختیار هر وسیله قرار می‌دهد.

تماشای ویدیوهای 4K 

فاکتور “ظرفیت” یا Capacity برای تکنولوژی تماشای فیلم به صورت زنده و جاریStreaming Video ، نیز در آینده از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. شرکت اپراتور تلفن  همراه EE در انگلستان، پیش بینی می‌کند که 76 درصد ترافیک اطلاعات در سال 2030، مربوط به تماشای ویدیو زنده (Streaming Video) خواهد بود که بیشتر این فیلم‌ها با کیفیت 4K و یا حتی 8K خواهد بود. در حال حاضر اینترنت 4G با سرعت ۱۴ مگابیت برثانیه ، قابلیت پخش فیلم‌های 4K و اینترنت 4G  با سرعت ۱۸ مگابیت برثانیه برای فیلم‌های 8K کفایت می‌کند. اما مطابق با اطلاعات آماری،  اگر تمام کاربران بخواهند در یک زمان و با این کیفیت ، فیلم‌ها را تماشا کنند ، شبکه با اختلال مواجه می‌شود.

چرا ما به اینترنت 5G احتیاج داریم؟

برای اتصال به اینترنت 5G ، به سخت افزارهای مخصوص نیاز است. درست مانند حالا که برای اتصال به اینترنت4G ، باید گوشی هوشمندی داشته باشیم که این نوع اینترنت را پشتیبانی کند. هر وسیله‌ای اعم از تبلت، گوشی همراه و غیره می‌بایست قطعات متناسب با این تکنولوژی را داشته باشد. شرکت کوالکام به تازگی محصولی تولید کرده است(X50) که به گفته این شرکت ،دانلود تا سرعت ۵ گیگابیت برثانیه راپشتیبانی می‌کند که 400 برابر سرعت دانلود در اینترنت 4G است. سازندگان گوشی‌های هوشمند تا پایان سال 2017 ، نمونه‌ایی از این قطعه را دریافت خواهند کرد که تا سال 2018 به روی محصولات خود تعبیه کنند. اما اینترنت 5G تا سال 2020 عرضه نخواهد شد و سازندگان تلفن‌های همراه شاید به همین طریق بتوانند کمی خود را جلو بیاندازند.

5G چه زمانی عرضه می شود؟

طبق اخبار و گزارش‌های مرتبط، اینترنت 5G تا سال 2020 عرضه خواهد شد و تا سال 23-2022 ( و شاید بیشتر) شاهد عرضه عمومی آن خواهیم بود. شهر Bournmouth در کشور انگلستان، برای عرضه آزمایشی این تکنولوژی انتخاب شده است. با استفاده از نقشه 3 بعدی این شهر( که در حال آماده سازی است) ، اپراتورهای تلفن همراه قادر خواهند بود مناطقی که بهترین مکان برای تعبیه نقاط دسترسی ( Access Point ) این تکنولوژی ،از لحاظ پوشش دهی و سرعت خواهد بود را پیدا کنند.

حالا که اینترنت 5G ، چشم انداز رویایی‌تری عرضه می‌کند دلیل نمی‌شود که 4G فراموش شود. از آنجاییکه هنوز مناطق زیادی هستند که به این تکنولوژی دسترسی ندارند، توسعه این سیستم همچنان در دستور کار بسیاری از اپراتورهاست. همانطور که پروفسور Sutton عنوان کرده است: ” این دهه، مختص 4G و دهه آینده به 5G اختصاص دارد.”

اما آیا از 6G هم خبری خواهد شد؟

پروفسور ساتن جواب این سوال را اینگونه می هد:

” اگر 5G به درستی اعمال شود،چیزی به نام 6G در کار نخواهد بود.” این جمله بدین معنیست که اگر زیرساخت‌های این سیستم به درستی انجام شود، نیازی به جایگزینی آن با مدل دیگری نخواهد بود و فقط به ارتقا سیستم نیازمند خواهد بود. در سال‌های گذشته، تکنولوژی اطلاعات موبایل، بر اساس سخت افزاری بنیان نهاده شده است اما هسته اصلی اینترنت 5G، نرم افزاری است. نرم افزارها قابلیت ارتقا دارند ولی در مورد سخت افزارها به ندرت چنین امکانی وجود دارد.”

آینده تکنولوژی روشن و با سرعت رعد و برق در حال پیشرفت است.

منبع : Rocket-Lint

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. اگرم اینترنت 5g بیاد ایرانسل و همراه اول می فروشن گیگی خداد تومن همین الان قیمت اینترنت به اصطلاح 4g کلی گرونه چه برسه به 5g فک کنم آدم هرچی کار می کنه باید بده اینترنت.

  2. این که میگه اگه 5g به درستی اعمال بشه نیاز به 6g نخواهد بود رو با توجه به نیازهای امروز گفته.
    احتمالا در آینده نیازهای جدیدی به وجود میاد که به سرعت بیشتری احتیاج هست. ولی فکر نمی کنم حالا حالاها نیاز بشه.

    البته این که گفته این دهه(۲۰۲۰-۲۰۳۰) مختص 4g هست رو قبول دارم. هنوز خیلی جاها 4g ندارند.
    ولی شرکت ها و تاجران برای سود خودشون 5g رو عرضه می کنند. و کار بدی هم نمی کنند‌. این جوری مردم خودشون رو آماده می کنند برای مهاجرت به 5g

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا