تکنولوژیهوش مصنوعی

امانوئل مکرون از هوش مصنوعی می‌گوید

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های گوناگون نشان داده که به هوش مصنوعی علاقه زیادی دارد. او می‌خواهد حتی کشورش بر آمریکا و چین، پیشگامان فعلی هوش مصنوعی در جهان پیشی بگیرد، به همین دلیل برنامه‌ای را برای جلب متخصصان هوش مصنوعی برای اقامت در پاریس در نظر گرفته است. چندی قبل در جریان یک سخنرانی مکرون گفت که می‌خواهد ۸/ ۱ میلیارد دلار در سال‌های آینده روی استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کند. نشریه Wired در شماره جدید خود مصاحبه‌ای را با مکرون انجام داده که می‌خوانید:

به نظر می‌رسد شما احساس می‌کنید فرانسه یا اروپا دارای پتانسیل و اعتباری است که می‌تواند به توسعه و شکل‌دهی هوش مصنوعی در این منطقه کمک کند. این پتانسیل چیست؟

من فکر می‌کنم هوش مصنوعی مرحله بعدی تحول (در جهان) است و من می‌خواهم بخشی از این تحول باشم. درغیر این صورت ما فقط استفاده‌کننده هوش مصنوعی خواهیم بود بدون اینکه بتوانیم شغلی در این زمینه در داخل کشور ایجاد کنیم. اما هوش مصنوعی به هر حال موضوعاتی در جنبه‌های اخلاق یا سیاست را هم با خود به همراه داشته است. همچنین هوش مصنوعی سوالاتی را در زمینه دموکراسی و تعیین اولویت‌ها طرح کرده است و حتی این ظرفیت را دارد تا همبستگی ملی و نحوه زندگی ما با هم را تغییر دهد. این انقلاب تکنولوژی در حقیقت یک انقلاب سیاسی است. امروز که به هوش مصنوعی در جهان نگاه می‌کنید آمریکا و چین دو رهبر بازار هستند.در آمریکا هوش مصنوعی به‌طور کامل توسط بخش خصوصی پیش می‌رود، چه شرکت‌های بزرگ وچه استارت‌آپ‌های کوچکی که در آن فعال هستند. تمام فرصت‌هایی که آنها خلق می‌کنند در فضای بخش خصوصی است. در سوی دیگر بازیگران چینی را داریم که دیتای زیادی را در اختیار دولت می‌گذارند که با مدل و ارزش‌های ما همخوان نیست. اروپا جایی است که DNA دموکراسی در آنجا شکل گرفته است به همین دلیل معتقدم اروپا باید خود را برای چالش در اختیار گرفتن هوش مصنوعی آماده کند.

پس به این ترتیب در موضوع هوش مصنوعی شما فقط به رشد اقتصادی فرانسه فکر نمی‌کنید بلکه می‌خواهید در تمامی ارزش‌هایی که این سیستم می‌تواند در تحولات جهانی ایجاد ‌کند مشارکت کنید.

دقیقا. من می‌خواهم از مزیت‌های هوش مصنوعی برای کشورم بهره ببرم. می‌خواهم فرانسه بخشی از این انقلاب تکنولوژی باشد و هوش مصنوعی قطعا عامل تحول در صنایع انرژی، دفاعی، مالی، بهداشت و … خواهد بود. هوش مصنوعی باعث از بین رفتن بسیاری از شغل‌ها در برخی صنایع خواهد شد و در برخی صنایع نیاز به آموزش‌های مجدد به وجود خواهد آمد. اما همین هوش مصنوعی یک راهکار برای آموزش بهتر همین مردم و کمک به آنها برای یافتن شغل جدید هم هست. این برای فرانسه بسیار مهم است.

مرتبط: آغاز عرضه ویزای تکنولوژی توسط فرانسه

کاری که شما در این مدت کردید این است که هر الگوریتمی که توسط دولت فرانسه نوشته شود باز خواهد بود و هر الگوریتمی که دولت برای آن به شرکتی پول پرداخته هم باید باز باشد؟

بله همین طور است.

و قدم دیگر شما این است که می‌خواهید این شفافیت را حفظ کنید؟

بله. ما دستورات مختلفی را برای ایجاد این شفافیت در الگوریتم‌ها صادر کرده‌ایم. دیتا در دولت ما باز و در دسترس همگان خواهد بود و ما این انگیزه را به بخش خصوصی منتقل کرده‌ایم که آنها هم برای دولت دیتای عمومی و شفاف تولید کنند.

سازمان ملل در حال بحث درباره محدود کردن سلاح‌های خودکار مرگ‌آور است. آیا شما فکر می‌کنید می‌توان زمانی به ماشین‌های مجهز به هوش مصنوعی برای کشتن بدون دخالت انسان اعتماد کرد؟

من کاملا مخالف این موضوع هستم چون شما همیشه نیاز به مسوولیت پذیری دارید.

ایلان ماسک (بنیانگذار تسلا که نظرات انتقاد آمیز مختلفی پیرامون هوش مصنوعی ابراز کرده) چندی قبل در توییتر نوشت که رقابت برای برتری در زمینه هوش مصنوعی در سطح بین‌المللی دلیل جنگ جهانی سوم خواهد بود. آیا فکر می‌کنید ماسک در این زمینه غلو می‌کند به‌خصوص در زمینه رقابتی که بین آمریکا و چین در این زمینه در جریان است؟

من فکر می‌کنم رقابت بسیار شدیدی به‌وجود خواهد آمد، هرچند خیلی بدبین نیستم چون هسته اصلی هوش مصنوعی تحقیق است و تحقیق هم به‌صورت جهانی انجام می‌شود. بنابراین اگر شما می‌خواهید در این فضای رقابتی کار کنید باید در فضای باز جهانی این کار را انجام دهید. البته باید روی حق حاکمیت بازاندیشی انجام داد. هوش مصنوعی امروزه الگویی نوآورانه در سطح جهانی است، چه شما شرکت‌های متعدد بزرگ خصوصی داشته باشید و چه یک دولت با انبوهی از دیتا (مانند چین). هدف من بازتولید حق حاکمیت اروپا در هوش مصنوعی است به‌خصوص در زمینه رگولاتوری. من فکر نمی‌کنم وضعیت به بدی که ایلان ماسک پیش‌بینی کرده پیش برود. اگر می‌خواهید پیشرفت کنید مزیت‌های زیادی در مدل نوآوری باز وجود دارد.

مرتبط: انقلاب تکنولوژی به سبک فرانسوی

اگر فرانسه بخواهد روی ایجاد صنعت هوش مصنوعی کار کند به نوعی با گوگل و فیس‌بوک وارد رقابت می‌شود. انگیزه‌ای برای اروپا و فرانسه برای مقررات‌گذاری سخت‌گیرانه‌تر برای این دو شرکت وجود خواهد داشت؟

اول اینکه در حال حاضر از حضور گوگل و فیس‌بوک در اینجا (اروپا) استقبال می‌کنیم اما در زمینه‌هایی انحصار ایجاد شده است. این موضوع ممکن است زمانی باعث شود که دولت‌ شما یا مردم شما بگویند « از خواب بلند شو! اینها خیلی بزرگ شده‌اند. بزرگی نه به معنی اینکه ناموفق‌اند بلکه آنقدر بزرگ شده‌اند که قابل مدیریت (از سوی دولت) نیستند. به همین دلیل ممکن است یک انتخاب شما از بین بردن آنها باشد. دوم اینکه آنها به‌طور کل بازیگران دیجیتالی هستند که بخش سنتی کسب و کار را به‌طور اساسی متحول کرده‌اند. اما نکته این است که مردم نیاز به آموزش مجدد دارند و این شرکت‌ها هزینه آن را نمی‌پردازند بلکه دولت باید هزینه آن را بدهد. امروز گافا (گوگل، اپل، فیس‌بوک و آمازون) همه مالیات خود را در اروپا نمی‌پردازند پس مشارکتی در رفع جنبه‌های منفی حضورشان نمی‌کنند. سوم اینکه حریم خصوصی مردم بایدحفظ شود. در فرانسه و اروپا اولویت‌هایی در این زمینه وجود دارد و شبیه آمریکا نیست.

برگردیم به سوال اصلی، چه زمانی می‌توانیم بگوییم موفق بوده‌ایم؟ چه زمانی می‌توان گفت که هوش مصنوعی مد نظر شما همان چیزی است که می‌خواستید؟ یا چه زمانی می‌توان گفت ناموفق بودید؟

برای من اگر اکثریت مردم فرانسه فهم و رغبتی برای این تغییر داشته باشند این موفقیت است. زمانی شکست خورده‌ایم که روی ترس‌هایمان بایستیم. من می‌خواهم اعتماد دو طرفه بین محققان، فعالان بخش خصوصی، استارت‌آپ‌ها و شهروندانم دراین زمینه ایجاد کنم. اگر بتوانم بین مردم و فعالان این عرصه نخستین حلقه اعتماد را ایجاد کنم موفق بوده‌ام و اگر این اعتماد شکل نگیرد، شکست خورده‌ام.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا