تکنولوژی

ادامه رکود در بازار جهانی کامپیوتر

 ابزارها و دستگاه‌های کامپیوتری شخصی که در این سال‌ها محصولاتی مفید برای اغلب کاربران بوده‌‌اند، این روزها بازار چندان داغ و پررونقی ندارند. در واقع گویا کاربران منتظر ورود محصولات و ابزارهای جدیدی به این بازار هستند. جدیدترین بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC نشان می‌دهد صادرات جهانی انواع دستگاه‌های کامپیوتری شخصی شامل کامپیوترهای شخصی سنتی (کامپیوترهای رومیزی، نوت‌بوک‌ها و ورک‌استیشن‌ها) و تبلت‌ها (ساده و جداشدنی) همچنان تا سال 2021 به روند نزولی ادامه خواهد داد. بر اساس این بررسی‌ها صادرات جهانی این محصولات از 1/ 435 میلیون دستگاه در سال 2016 به 3/ 398 میلیون دستگاه در سال 2021 خواهد رسید و این نشان از متوسط نرخ رشد سالانه منفی 7/ 1 درصدی خواهد داشت. درحالی‌که در هیچ بخشی از این پیش‌بینی، انتظار رشدی هرچند کوچک هم وجود ندارد، اما گویا همچنان بعضی روندهای جالب در این بازار وجود خواهند داشت. صرف‌نظر از سال 2018، بازار جهانی کامپیوترهای نوت‌بوک رشد سالانه کوچک اما نسبتا باثباتی را نشان می‌دهد.

این در حالی است که کارشناسان و فعالان بازار به تبلت‌های جداشدنی و نوت‌بوک‌های قابل تبدیل که طراحی‌های کاربردی و جدیدتری خواهند داشت، امیدوارند تا این محصولات بتوانند روند رشد سریع‌تری را به بازار ابزارهای کامپیوتری شخصی بیاورند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار جهانی تبلت‌های جداشدنی و نوت‌بوک‌های قابل‌تبدیل تا پنج سال آینده با متوسط نرخ رشد سالانه 14درصدی رشد خواهد کرد. نوت‌بوک‌های فوق‌باریک هم همچنان به روند رشد سریع خودشان ادامه خواهند داد و انتظار می‌رود تا سال 2021 بازار این محصولات متوسط نرخ رشد سالانه 8/ 11درصدی را تجربه کند. دیگر بخش‌های مثبت و روشن این پیش‌بینی مربوط به بخش تجاری است که انتظار می‌رود بیشترین تقاضا و خرید از این بازار را در سال‌های آینده و به‌خصوص در سال 2019 به خود اختصاص دهند. «رایان ریث» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «به‌طور کلی بازار جهانی ابزارها و دستگاه‌های کامپیوتری شخصی روند چالشی را در پیش روی خود دارد.

وقتی به تبلت‌ها نگاه می‌کنیم، همچنان انتظار داریم بازار این محصولات روند کاهشی داشته باشد و حتی تبلت‌های ساده به تدریج از این بازار حذف بشوند؛ درست مانند وضعیتی که بازار کامپیوترهای شخصی سنتی به آن دچار است. تبلت‌های جداشدنی اما روند رو به رشد خود را حفظ کرده و با این حال رکود کوتاه‌مدت را تجربه خواهند کرد که این اتفاق به دنبال کاهش عرضه قطعات اولیه مورد نیاز شرکت‌های تولیدکننده این محصولات رخ خواهد داد. از طرفی هر دوی کاربران بخش‌های مصرفی و تجاری تمایل زیادی به استفاده از ویندوز 10 و محصولات جدید مبتنی بر این سیستم عامل دارند. این موضوع می‌تواند بارقه‌های امید برای رشد بازار محصولات کامپیوتری شخصی را حفظ کند.» «لورن لاورد» یکی دیگر از کارشناسان این موسسه معتقد است: «این در حالی است که بازار کامپیوترهای شخصی سنتی روندی کاهش را دنبال می‌کند و کاربران این محصولات به سرعت به جایگزینی آنها با محصولات قابل حمل، باریک و سبک روی می‌آورند. در حقیقت ورود تکنولوژی‌های جدید مانند واقعیت مجازی و افزوده و همچنین هوش مصنوعی نیاز کاربران به ابزارهای کامپیوتری مدرن و جدیدتر را بیشتر کرده و به این ترتیب باید منتظر تحولی نسبتا بزرگ در بازار این محصولات باشیم.»

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا